A Netflix logója egy okostelefon képernyőjén, körülötte popcorn, egy napszemüveg, egy fülhallgató, egy klaviatúra és egy kávéscsésze látható

Bár szolgáltatásainak sokszínűsége miatt jellemzően más kategóriába sorolják, bizonyos értelemben a YouTube is streamingszolgáltatónak minősül. A streaming piacot hosszú évek óta a Netflix uralja, ágazati elemzők szerint azonban idén a YouTube „letaszíthatja a trónról a regnáló uralkodót”.



Igazi polihisztor

A YouTube az elmúlt évben olyan sikeresen működött, hogy idén először az egyik legfontosabb mutatóban jó eséllyel lenyomhatja a Netflixet. Ez pedig nem más, mint a bevétel.

A közösségi média platformnak is tekinthető vállalat hirdetési bevétele 7,2 milliárd dollár volt a harmadik pénzügyi negyedévben, ami 43 százalékos növekedést jelent az egy évvel korábbi időszakhoz képest. Ugyanebben az intervallumban a Netflix 7,5 milliárd dolláros bevételről számolt be 16 százalékos növekedés mellett.

Ugyan a YouTube-ot nagyságrendekkel többen használják napi szinten, a Netflix az előfizetős modelljének köszönhetően egyelőre tartja a piacvezetői pozícióját. Neil Campling, a Mirabaud Equity Research piackutató elemzője szerint a YouTube rohamos növekedése azt jelzi, hogy idén trónfosztásra kerülhet sor a streaming piacon. Hozzátette, ha a YouTube nem a Google leányvállalata lenne, hanem önálló cégként működne, akkor piaci értéke 6-700 milliárd dollár körül mozogna. Ezzel szemben a Netflix értékét 265 milliárd dollárra becsülik.

Ki lesz a befutó?

A YouTube sikereihez nagyban hozzájárul, hogy a platformon (a Netflix-szel ellentétben) élő videókat is lehet közvetíteni. Mirabaud megjegyezte, hogy a rapper Travis Scott 2020-as koncertjét a Fortnite videojáték mellett a YouTube-on is követhették az érdeklődők. A közösségi platform közvetítése végül 140 millió nézőt vonzott. Érdemes megemlíteni a YouTuber MrBeast egyik videóját is, amelyben a Netflix eddigi legsikeresebb sorozatát, a Squid Game-et gondolta újra. Az említett videót nyolc nap alatt 142 millióan nézték meg. A példákat sokáig lehetne sorolni.

Persze a Netflixnek is megvannak a saját ütőkártyái, elég csak a Hollywood-i tehetségekre és az Oscar-díjas művészekre gondolni, akik előszeretettel társulnak a streamingszolgáltatóval.

A Netflix közel sincs egyszerű helyzetben, hiszen a YouTube mellett a Disney, az Amazon és az Apple is a pozíciójára pályázik. A kiélezett verseny azt eredményezi, hogy a platformoknak egyre több pénzt kell költeniük tartalmaikra. A Netflix idén várhatóan 14 milliárd dollárt fordít a filmekre és sorozatokra, ez az összeg 2025-re 19 milliárd dollárra nőhet.

The Conversation

Ne hagyd ki!