Nem igazán tudják felvenni a versenyt a nagyokkal a kisebb képernyőkön
Fotó: Shutterstock

Kisképernyős streamingben nem erős az RTL és a TV2

Új kutatás foglalkozik az online videostreaming-platformok működésével és népszerűségével Magyarországon a kisebb képernyős (például mobiltelefon és laptop) fogyasztók körében. A felmérés rámutat, ugyan az RTL és a TV2 próbálja felvenni a nézettségi versenyt az olyan nemzetközi óriásokkal, mint a Netflix vagy a Disney, ám eddig visszafogott eredményeket tud csak felmutatni.


Szolid teljesítményt mutat az RTL és a TV2 a kisképernyős hazai streamingpiacon

A Disney+, az HBO Max, a Netflix, az RTL Most, valamint a TV2 Play streamingszolgáltatók, illetve a Jobbmintatv.online és a Videa.hu videómegosztók tartalomfogyasztási értékeit vizsgálta a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) idén április és június között. Elsősorban a felhasználóik számát és az egy főre jutó, weblapon vagy applikáción töltött időhosszokat mérték.

A hét médiumot összesen 2,63 millió fő kereste fel heti átlagban az említett felületeken, havi szinten pedig 4,16 millió fő. Az alkalmazásokon hetente átlagosan két és fél órát, havonta pedig durván hét órát filmeztek – írja a hwsw.

A felmérés rávilágított, hogy a hét platform közül Magyarországon a Netflix és a Videa a legnépszerűbb szolgáltatók, hiszen külön-külön is több mint egymillió látogatót vonzottak be hetente a vizsgált időszakban. Utánuk következik a sorban az HBO Max és a Disney+ fél-félmillió felhasználóval, majd a Jobbmintatv.online nagyjából 300 ezerrel. A lista végére a két kereskedelmi televízió szolgáltatásai álltak. Igaz, áprilisban a TV2 Play-hez még több mint 300 ezren csatlakoztak, de a nyár elején már csak nagyjából 100 ezren voltak kíváncsiak rá. Az RTL Most kínálatát mintegy heti 145 ezren választották.

Véget érhetett a klasszikus tévézés fénykora

Egyébként a magyar háztartások 44 százaléka néz filmeket és sorozatokat a streamingcsatornákon a NMHH egy másik, reprezentatív felmérése szerint. Ez 4 százalékos emelkedést jelent a tavalyi értékhez képest. Hozzáteszik, leginkább a fiatalabbak és a jobb anyagi helyzetben lévők körében népszerűek ezek a csatornák.

Magyarországon a Netflix a piacvezető streaming szolgáltató, hiszen rájuk a háztartások 30 százaléka fizet elő. Őket követi 21 százalékkal az HBO Max, valamint 14 százalékkal a Disney+. Azonban az NMHH nem tér ki a lehetséges átfedésekre.

Rámutattak, nem teljesen igaz, hogy amennyivel többet néz valaki lekérhető filmeket, annyival kevesebbet tévézik, azonban kétségtelenül visszaszorulóban van a klasszikus tévéhasználat Magyarországon. A kutatásuk szerint a háztartások 12 százaléka már egyáltalán nem néz televízióadást.

Emiatt kevésbé lehet meglepő, hogy az elmúlt két évben megindult a televízió-előfizetések lemorzsolódása. Amíg 2021 közepe előtt jellemzően 3,7 millió körül volt a tévé-előfizetések száma, 2023 derekán már 175 ezerrel, azaz nagyjából 5 százalékkal kevesebb előfizetést tartottak nyilván az országban.

Ne hagyd ki!