Szlovákia nagyon spórol. Mi nem.
Fotó: Shutterstock

Miért hasít a hazai online kereskedelem? Itt a magyarázat

A közelmúlt erős felívelését követően megtorpanni látszik a kelet-közép-európai régió online kereskedelme 2022 első negyedévének statisztikái alapján. Magyarországon azonban az elmúlt hónapok kormányzati pénzosztása további növekedést hozhatott a szektornak.


Meglepő mintát mutat a magyar e-kereskedelem

Az előző évek jelentős emelkedését követően 2022 első negyedévében már csak 5 százalékos bővülést mértek a kelet-közép-európai régió e-kereskedelemében a megelőző év azonos időszakához képest. Magyarországon ennél azonban jelentősebb, 7 százalékos volt a növekedés az adott időszakban – írja a 24.hu a Growww Digital 295 e‑kereskedelmi hirdetési fiók elemzésére hivatkozva.

Ennél is nagyobb különbséget mutat hazánk és a régió más országai között a Google Ads költések alakulása. Amíg Magyarországon 21 százalék nőtt az említett érték az idei év első három hónapjában, addig a régióban szinte mindenhol csökkent: Csehországban például 4 százalékkal, Lengyelországban 7 százalékkal, Szlovákiában pedig 15 százalékkal. Romániában azonban volt némi növekedés, viszont a 4 százalékos bővülésük így is messze a magyar érték alatt marad.

A szektor magyarországi erősödését az elemzés több okkal magyarázza, leginkább az szja-visszatérítésnek, valamint a fegyverpénz és a 13. havi nyugdíj kifizetésének tudható be, amelyek százmilliárdjai jelentős keresletélénkítő hatást fejthettek ki.

Ezzel magyarázhatóak a regionális értékek

A csökkenő online költések az e-kereskedelem lendületének regionális lassulásáról árulkodnak. A piaci szereplők, látva a csökkenő keresletet, óvatosabban fektetnek a marketingtevékenységbe. Az e-kereskedelem 2020 márciusától tapasztalt, a koronavírus-járvány első hullámával megugró növekedése az idei év első negyedévében megtorpant

- írj a portál Szabó Lászlóra, az ügynökség online-növekedési szakértőjére hivatkozva.

A szakember véleménye szerint a régiós kereslet enyhülésében szerepet játszhatott a magas infláció, a kedvezőtlen euróárfolyam és az orosz–ukrán háború kitörése is. A statisztikákból kiolvasható, hogy a lakosság csökkentette a közelmúltban a kiadásait. Ugyan hazánkban eltérőek az értékek, de kisebb mértékben idehaza is jelentkeztek ezek a trendek, hiszen lassult az e-kereskedelem növekedése.

A hazai e-kereskedőket rendkívül hátrányosan érinti a piac megtorpanása. Hiába volt magas az elmúlt évek forgalma, a lassuló növekedés mellett a magas infláció és a forint gyengülése csökkenti a cégek nyereségét. Ez azért is fájdalmas a szektor számára, mert jelentős beruházások történtek az elmúlt két évben, hogy az e-kereskedelem felfutása miatt biztosítani tudják a vásárlók kiszolgálását. A pillanatnyi megtorpanás ellenére a szektor szereplői azonban bizakodók és növekedésre számítanak

- nyilatkozta Szabó László.

Azért vannak bizonytalanságok

Egyébként a régió e-kereskedelemének visszapattanására számít a szakértő az orosz-ukrán konfliktus gyors rendeződése esetén. Azonban, ha a háború elhúzódik, a szektor további stagnálása várható.

Az online kereskedelemi piac változásai miatt a versenyhelyzet kiéleződött, ezért az érdekelt cégeknek érdemes lehet jobban odafigyelni például a piac változásaira, az új technológiákra, valamint az árazási és marketingstratégiákra.

Ugyanakkor ebben a helyzetben a webáruházak hatékony működése fontosabbá vált, mint eddig bármikor, ez pedig soha nem látott mértékben felértékeli a tapasztalt szakemberek munkaerőpiaci értékét, mert hiány van belőlük

- tájékoztatott Szabó László.

Ne hagyd ki!