A Burger King még mindig nem vonult ki Oroszországból, annak ellenére, hogy a márka tulajdonosa több mint egy évvel ezelőtt, az Ukrajna ellen indított orosz invázió után ígéretet tett arra, hogy sok más nyugati céghez hasonlóan ők is lelépnek az orosz piacról. Ez azonban 18 hónap elteltével sem valósult még meg.
A Restaurant Brands International (RBI), amely a Burger King oroszországi franchise-üzletágának 15 százalékát birtokolja, 2022 márciusában azt közölte, hogy „megkezdték az Oroszországból való távozás folyamatát”. A kanadai–amerikai vállalat szóvivője a BBC-nek most azt mondta, hogy „jelenleg nincs új információja” a kilépéssel kapcsolatban. Hozzátette, hogy a vállalat a háború kezdete óta nem hajt végre új beruházásokat Oroszországban, és állítása szerint a Burger King 2022 eleje óta nem is termelt nyereséget Oroszországban.
Az RBI több partnerrel közös vállalkozásban mintegy 800 éttermet üzemeltet Oroszországban.
- Alekszandr Kobolov üzletember felel a napi működésért és a 800 étterem felügyeletéért, 30 százalékos részesedéssel az üzletben. Kolobov korábban azt mondta a BBC-nek, hogy nincs „felhatalmazása arra”, hogy leállítsa a Burger King oroszországi működését, és hogy bármilyen bezárást az üzlet összes befektetőjének is jóvá kell hagynia.
- Egy másik partner az ICU Group, egy nagy ukrán befektetési cég, amely 35 százalékos részesedéssel rendelkezik. Az ICU Group a BBC-nek azt mondta, hogy nem ellenőrzik a közös vállalatot, és hogy a franchise-megállapodásból való kilépés „végső szakaszában” vannak. A vállalat hozzátette, hogy a háború kezdete óta nem kaptak osztalékot az üzletből.
- A harmadik partner a VTB Capital, a VTB Bank leányvállalata. A VTB Oroszország második legnagyobb pénzintézete, amelyet az Egyesült Államok, Nagy-Britannia és más európai országok is szankciókkal sújtottak, írja a tulajdonosi viszonyokról a Telex.
Az RBI a „bonyolult franchise-megállapodásokra” hivatkozik, amiért nehezen megy az orosz piacról való távozásuk. Steven Tian, a Yale Egyetem kutatócsoportjának tagja, aki nyomon követi, hogy a nyugati vállalatok miként reagáltak az ukrajnai háborúra, úgy vélte, hogy a franchise-megállapodások „ürügyként” való felhasználása „kényelmes álca” az RBI számára. Rámutatott, hogy más franchise-üzleteknek, mint például a Starbucks, sikerült felmondaniuk az Oroszországban kötött szerződéseiket, és már kivonultak az ottani piacról.