Néhány felhasználónál már megjelent a Playables, a YouTube játékszolgáltatása. A hírek szerint a mobilos és az asztali böngészőkkel is elérhetők lesznek a videószolgáltató játékai. Ez egy újabb bevételi forrást is jelenthet az oldalnak.
Játékszolgáltatást indít a Youtube
Korábban csak a belső köreiben tesztelte a YouTube a legújabb szolgáltatását, a Playables-t. A fejlesztéssel játékokkal lehet játszani a portál felületén, mobilos és asztali böngészőkön keresztül is. Azonban arról ír a 9to5Google, néhány kiválasztott felhasználóval elkezdődött a funkció nyilvános tesztje a napokban. Nekik a videómegosztó kezdőoldalán megjelent egy „Playables”-szekció.
A cég egy tájékoztatót is kiadott az ügyben. Abból kiderül, a YouTube-előzmények közé is bekerülnek a játékok és a mentett játékmenetek. A HVG szerint arról nem tudni, milyen videójátékokra lehet számítani az oldalon, de korábban felmerült a Stack Bounce neve.
Egyelőre arról sincsenek hírek, mikor teszik mindenkinek elérhetővé az újdonságot. Azonban úgy számítanak a szakértők, hogy akár egy újabb bevételi forrást is jelenthetnek a játékok a Google érdekeltségébe tartozó vállalatnak. Különösen úgy, hogy a keresőóriás idén lezárta a felhőalapú játékszolgáltatását, a Stadiát.
Belép a videójáték-piacra a Netflix
Egyébként a még kialakulóban lévő felhőalapú játékszektorba beszáll a Netflix is. A cég el is kezdte a videójáték-streamingszolgáltatásának a tesztelését az Egyesült Államokban és Kanadában. A felhasználók a szolgáltató weboldalán és applikációján keresztül érhetik el és a vállalat szervereiről közvetlenül a tévékészülékekre, laptopokra, asztali számítógépekre, okostelefonokra és táblagépekre streamelhetik a játékokat. Mivel a szerverek végzik a grafikai feldolgozást, a játékok az alacsony teljesítményű eszközökön is játszhatók. Persze szükség van hozzájuk gyors internetkapcsolatra.
Mindig is az volt a célunk, hogy mindenki hozzáférjen a játékokhoz, mégpedig ott, ahol éppen van, egy zökkenőmentes és mindenütt elérhető szolgáltatással. (…) Ma megtesszük az első lépést, hogy a játékok minden olyan eszközön játszhatóvá váljanak, ahol előfizetőink a Netflixet nézik, azaz tévéken, számítógépen és mobilon
- idéztük Mike Verdut, a Netflix játékokért felelős alelnökét.
Elképesztő összeget költenek a magyarok videojátékokra
Egyébként a 18-65 éves felnőtt magyar lakosság 59 százaléka szokott videójátékozni, ami körülbelül 3,5 millió embert jelent. Többségük egyáltalán nem költ erre a hobbijára, de a kisebb arányú költés is nagy piacot generál - foglalta össze Vass Dorottya, a Reacty Digital videojáték és e-sport szakértője a közelmúltban. A játékosok 31 százaléka szokott videojátékot vásárolni, 29 százaléka költ játék miatt hardverre vagy perifériára, 21 százalék szokott játékon belül venni valamit (in-game költés), 19 százalék fizet elő játékra és 6 százalék vásárolt az elmúlt egy évben játékhoz kapcsolódó ajándéktárgyat, például bögrét, pólót.
Az eddig is domináns hardver- és periféria piac ugrásszerű növekedést produkált az elmúlt egy évben: nőtt a vásárlók száma és egy-egy költés összege is, ezzel 30 milliárdról 49 milliárd forintra nőtt az éves összeg. A növekedés oka az áruhiány miatt korában elhalasztott vásárlásokban, valamint az áremelkedésben keresendő - emelte ki Vass Dorottya. Az áremelkedés miatt ugyanakkor sokan csökkentették a megvásárolt termékek számát, egy kisebb réteg pedig egyáltalán nem költött hardverre.
A videojáték-vásárlásoknál nőtt a kosárérték, de a vásárlók száma csökkent, így a forgalom nem lépte túl a tavalyi 23 milliárd forintot. Előfizetésre szintén kevesebben, de egyenként nagyobb összegeket költenek, így várhatóan a tavalyi 14 milliárd forintos forgalom ismétlődik meg. Az ajándéktárgyak piaca 5 milliárdról 3 milliárd forintra esik vissza. A videojátékhoz kapcsolódó költések 70 százalékát az e-sport iránt érdeklődőknek köszönheti a piac.
Idén már a Reacty Digital Kft. végzi a videojáték és e-sport kutatássorozatot, amit még az eNET kezdett el 2016-ban. A videojátékos májusi kutatás 1039 személy részvételével készült.