2020 emberemlékezet óta a hangszergyártók- és kereskedők legjobb éve volt, amit (ha megérkeznek az összesített adatok) az előzetes várakozások szerint 2021 még felül is múlhat.
A gitár a király
Csámpai Károly, a Mezzoforte Hangszeráruház ügyvezetője naplót vezetett a koronavírus-járvány kirobbanása óta arról, hogy milyen hangszerek és hangtechnikai eszközök iránt nőtt meg a kereslet. Statisztikája szerint a gitártermékek értékesítése kiemelkedően emelkedett, de erős növekedést tapasztaltak a stúdiótechnikában is. Mint mondta, a trend hátterében az áll, hogy a járvány idején sokan hobbit váltottak, másoknak a zene segített átvészelni ezt az időszakot, de a mikrofonok minősége is felértékelődött a home office-ban.
A koronavírus-járvány számos szektort térdre kényszerített, hiszen a bevezetett intézkedések miatt jóval korlátozottabbak voltak a lehetőségeink és az emberek jelentős része óvatosságból kevesebbet mozdult ki az otthonából, változtatott a szokásain. A kialakult helyzetnek viszont voltak nagy nyertesei is. Ebbe a kategóriába tartoztak a hangszergyártók és hangszerkereskedők.
A leglátványosabb növekedés a gitárok esetében volt.
Úgy látszik ez az a termékkör, aminek a beszerzését az emberek idő hiányában korábban a leginkább halogatták, a bezártság miatt viszont tudták pótolni az elmaradást. 2020 a stúdiótechnikában is erősödést hozott, amit nemcsak a zenészek kerestek, akik otthon szerették volna játékukat rögzíteni, hanem a podcasterek, youtuberek és marketingesek is, akiknek szintén több szabadidejük maradt felvételeket készíteni
– mondta a Mezzoforte vezetője.
Sokan egyszerűen hazavitték a zenélést, sokan vásároltak például halk, elektromos dobfelszerelést, elektromos zongorát a kijárási tilalom idején. Tisztán látszik továbbá, hogy a bezártságban az emberek egy része új hobbit keresett, megváltoztak a szokásaik és ezért elkezdtek zenélni, ez segítette át őket a példátlanul nehéz időszakon.
A hangtechnika visszaesett, a hangrögzítés erősödött
Mivel bezártak a klubok, nem lehetett fesztiválokat rendezni, sorra maradtak el a koncertek, a hangtechnika és hangosítás iránti érdeklődés is egyenesen arányosan csökkent. Ugyan az 5 százalékos visszaesés nem tűnik jelentősnek a számok tükrében, de ha azt nézzük, hogy maga az iparág 45 százalékot nőtt egy év alatt, akkor már érzékelhető az eltérés
Az első online magyar hangszerbolt vezetője megjegyezte, a hangrögzítés sokaknak lett fontos, megszaporodtak az otthoni hangstúdiók és az online videomeetinghez is fontos volt a jobb hangminőség, illetve a hitelesség, professzionalizmust sugalló, jó minőségben megszólaló és mutatós eszközök használata.
Az iparág fellendülésében az is szerepet játszott, hogy a korábbiaknál is népszerűbbé vált a vegyél hazait mozgalom. A magyar vállalkozók támogatása a hangszerkereskedésben is kölcsönösen jó üzlet, hiszen a termékekre van magyar garancia, van fizikai bolt, ahol ki lehet próbálni az eszközöket, és munkavállalókból is többet tudnak foglalkoztatni.
Az eredményeket összegezve Csámpai Károly elmondta, a hangszergyártóknak és -kereskedőknek a legjobb éve volt 2020, a hangszeraruhaz.hu 30 százalékot nőtt, amire 2021-ben sikerült még körülbelül 8 százalékot ráhúzni, bár mivel a termékek ára kb. ugyanennyit nőtt, ez nem annyira növekedést jelöl, mint inkább a 2020-as év forgalmának a megismétlését, korrigálva az áremelkedéssel.