Stagnáltak februárban az albérletárak Magyarországon, ám jó hír a bérlőknek, hogy éves szinten nézve még mindig két számjegyű a visszaesés. A fővárosban márciusban havonta átlagosan 130, a vidéki nagyvárosokban pedig 87-110 ezer forint közötti áron lehet lakást bérelni. A járvány harmadik hulláma elbizonytalanította a szereplőket, így az árak mozgolódása megállt.


Aprócska drágulás

A KSH-ingatlan.com lakbérindexéből kiderül: országon belül eltérően mozogtak a lakbérek februárban. Havi szinten a közép-dunántúli és dél-alföldi régió 3 százalékos növekedést ért el, míg a dél-dunántúli, észak-magyarországi és a pest megyei kiadó ingatlanok esetében 0,5 százalékos csökkenés ment végbe januárhoz viszonyítva. Budapesten a budai hegyvidéki kerületekben (I., II. XII) egy hónap alatt 3 százalékkal, továbbá Pest külső városrészeben - IV., XV., XVI., XVII., XVIII., XXI., XXIII. kerületben - átlagosan 2,5 százalékkal nőttek a bérleti díjak. Ezzel szemben a pesti belső kerületekben (V., VI., VII., VIII., IX.) 0,1 százalékos, az úgynevezett pesti átmeneti kerületekben - köztük a XIII.-ban és XIV.-ben - 0,3 százalékos volt a növekedés. Éves szinten a különböző budapesti városrészek 10-17,3 százalékos visszaesést könyvelhettek el.

​Forintban számolva

Az ingatlan.com azt is megnézte, hogy március közepén hogyan alakult a kiadó lakások kínálata és mennyibe kerültek az albérletek. Fővárosban az átlagár továbbra is 130 ezer forintot tett ki. A legdrágább kerületek közé tartozott az I., a II. és az V., ahol 160-170 ezer forint volt az átlagos havi bérleti díj. A legolcsóbb városrész a XIX. és a XX. kerület, ahol 110 ezer forintért kínálták kiadásra az ingatlanokat a tulajdonosok.

A Budapesten kívüli piacot nézve kiderül, hogy

  • Pécsen 87 ezer forint,
  • Nyíregyházán 90 ezer forint,
  • Debrecenben és Kecskeméten 100-100 ezer forint,
  • Szombathelyen 108 ezer forint,
  • Győrben 110 ezer forintra

rúgtak a március közepi átlagos bérleti díjak a kínálati piacon.

​Mit hoz a jövő?

A KSH-ingatlan.com lakbérindexe szerint idén februárban - tavaly június óta első alkalommal - 1,1 százalékkal nőttek a bérleti díjak országos átlagban az egy hónappal korábbihoz képest, a fővárosban pedig 0,8 százalékos volt a növekedés. "Egyelőre korai egy tartós bérletidíj-emelkedés kezdetéről beszélni. Annál is inkább, mert éves szinten még az országos lakbérindex több mint 10, a fővárosi pedig 14 százalékkal csökkent. A gyakorlatban ez egyelőre stagnálásnak felel meg." - értékelte az adatokat Balogh László, az ingatlan.com vezető gazdasági szakértője. Szerinte a koronavírus-járvány harmadik hulláma és az ahhoz köthető korlátozások bizonytalanságot hoztak az albérletpiacra. Márciusban elejéhez képest ugyanis egyelőre nem érezhető további drágulás. Kérdés, hogy mennyire lesz tartós ez a hatás?

Cikkünk megjelenését a Cemix, valamint az Internorm támogatta.


The Conversation

Friss

Hasít a PlayStation 5, milliók csaptak le rá

A Sony a PlayStation 5 novemberi piacra dobása óta már több mint 10 millió példányt értékesített a konzolból.
TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS

Elon Musk dolgozóinak megszabták, mit mondhatnak a főnökről

Elon Musk vállalata, a The Boring Company megtiltotta a sofőrjeinek, hogy negatív fényben tüntessék fel az üzletembert. Sőt, a dolgozóknak egy komplett forgatókönyvet is be kell magolniuk, hogy minden kérdésre felkészüljenek-adta hírül a TechCrunch.

A Boring Company portfóliója alapvetően egyszerű termékekből áll. A cég alagutakat fúr és értékesít. Ezek célja csak a megrendelőtől függ. Például földalatti gyalogos és kerékpár (alag)utakat lehet a cégtől rendelni, de a vállalat akár hajókonténerek szállítására alkalmas alagutakat is készít. A cég fő terméke a „Loop". Ez egy olyan alagút, amelyben Teslák szállítanak embereket a különböző állomások között. Egy autó egyszerre maximum öt embert szállíthat: a sofőrt, aki a Boring Company alkalmazottja, és négy utast. Elon Musk cége az első loop-ot alig több, mint egy hónapja adta át Las Vegas-ban. A közel 3 kilométeres alagút nagyjából 1 év alatt készült el, 47 millió dollárból (13,4 milliárd forint). Az alagút és a Teslák segítségével az állomások közötti, jellemzően 45 perces utak 2-3 percre csökkenthetők. A TechCrunch a napokban kiderítette, hogy a sofőröknek egyfajta forgatókönyvet kell követniük munkájuk során Elon Musk védelme érdekében. Hogy ez mit is jelent pontosan? Megszabták, hogy bizonyos kérdésekre milyen válaszokat adhatnak.

Minden szép és jó

Az a feladatod, hogy biztonságos utazást biztosíts az utasoknak, nem pedig az, hogy szórakoztasd őket. Minimalizáld a beszélgetést, és koncentrálj az útra.

-olvasható a Boring Company utazási forgatókönyvében, amelyet a TechCrunch hivatalos úton szerzett meg.

Elon Musk nagyon népszerű manapság, éppen ezért a vállalat nem szeretné, ha az alkalmazottak negatív fényben tüntetnék fel őt. Legalábbis a szkriptből erre lehet következtetni. A forgatókönyv egyértelmű utasításokat ad a sofőröknek, hogy mindenáron kerüljék az üzletemberrel kapcsolatos kérdéseket. Szemezgessünk még a dokumentumból!

Ez a kérdéskategória (minden, ami Musk-al kapcsolatos) rendkívül gyakori és rendkívül érzékeny téma. Az utasok rajongása az alapítónk iránt elkerülhetetlen, a hozzá köthető kérdések dominálhatják a beszélgetést. Legyen a lehető legrövidebb, és tegyen meg mindent, hogy leállítsa a beszélgetést. Ha az utasok továbbra is erőltetik a témát, udvariasan közölje:" Sajnálom, de tényleg nem tudok mit hozzáfűzni" majd váltson témát.

A vállalat az erőszakosabb utasokra is felkészült. Ha tovább kérdezgetik a sofőrt, hogy milyen vezető Musk, illetve, hogy szeret-e neki dolgozni, az alábbi választ kell adnia:

Természetesen, ő egy nagyszerű vezető. Mindannyiunkat arra motivál, hogy remek munkát végezzünk!

Na de mi van akkor, ha az utasok rákérdeznek Elon Musk Twitteres ámokfutásaira?

Elon közszereplő. Azért vagyunk itt, hogy fantasztikus utazási élményt nyújtsunk!

Igaz, amit az újságok írnak róla? Udvariatlan főnök? Füvezik? Nem engedi, hogy az alkalmazottak szabadságra menjenek?

Nem olvastam ezeket a cikkeket, de nekem más tapasztalataim vannak vele kapcsolatban.

Mióta dolgozol a cégnél?

Elég ideje ahhoz, hogy úgy ismerjem az alagutakat, mint a tenyeremet!

Mennyi baleset köthető a rendszerhez?

Ez egy nagyon biztonságos rendszer.

Nos, nagyjából így néz ki a Boring Company valós idejű, hónapokig, évekig tartó, élőszereplős „filmjének" forgatókönyve.

Vannak bajok

Musk azon dolgozik, hogy minél több városban létrehozzon egy loop-ot, azonban a szakemberek egyáltalán nem biztosak abban, hogy ez jó üzlet. A Boring Company úgy érvel a technológiája mellett, hogy olcsóbban és gyorsabban tud alagutakat kialakítani, mint a hagyományos alagútfúró vállalatok. Ráadásul a loop a felszíni forgalmat is csökkenti. Egy hagyományos alagút, például egy metró esetében mérföldenként 1 milliárd dollárba kerül. Legalábbis a cég honlapja szerint. Ezzel szemben a Boring Company ugyanezt 30 millió dollárból kihozza. Elviekben. Sokan azonban kételkednek Musk szavaiban.

Jian Zhao építőmérnök-professzor, aki mellesleg az alagútfúrás szakértője, nem igazán látja, hogyan valósítaná meg Elon Musk az ígéreteit. A professzor szerint a cég technológiája semmi újdonságot nem adott a világnak, így szkeptikus a vállalat terveivel kapcsolatban.

Továbbá az utasok alig néhány nappal a Vegas-i loop átadása után máris komoly kritikákkal illették a projektet. Sokan arra panaszkodtak, hogy az egymást követő Teslák feltorlódnak, így a beígért pár perces utazás nem valósul meg. Ráadásul egyszerre csak 4 ember utazhat egy autóban. Lehet, hogy a metró drágább, de ott egy fuvarral több száz ember eljuthat a célállomásáig.

Kikötött a világ leghíresebb konténerhajója, sokba fájt a Szuezi kaland

Az Ever Given konténerhajó közel négy hónapnyi késés után végre kikötött Rotterdamban.
TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS

Ne hagyd ki!