Több ismert termék mérete csökkent a boltokban az utóbbi hetekben a Nébih listája szerint. Ugyan árakat nem közölt a hatóság, valószínűleg a zsugorinfláció áll a jelenség mögött, azaz kevesebbet kapunk ugyanazért a pénzért a boltokban.
A zsugorodó termékekről annak köszönhetően tudunk, hogy a kormány kötelezővé tette ennek a gyakorlatnak a bejelentését a hatóság, vagyis a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) felé.
A Nébih a zsugorodó termékek árait nem közli, ezért pontosan nem lehet megállapítani, hogy a kiszerelés módosítását mennyiben vezérelte a rejtett drágítás szándéka. A múltbeli tapasztalatok alapján feltehető azonban, hogy ezek szinte kivétel nélkül zsugorinflációs lépések - írja a Portfolio.
Itt a lista
A filteres Lipton teában már nem 25, hanem csak 20 filter van (egyelőre ez a Lipton Green Natur és Citrus ízesítésű teákat érinti).
A Detki háztartási keksz 200 gramm helyett már csak 150 grammos kiszerelésben kapható, ez 25 százalékos méretcsökkenést jelent.
Az édességek közül az Aldi által forgalmazott két termék kiszerelése kisebb: a Candy Cane 144 grammról 120 grammra változott (-16,7 százalék), a Manner Winterglück ostya korábbi 200 grammos csomagolása 185 grammos lesz (-7,5 százalék).
A sós Liza Snack burgonyaszirom kiszerelése 50 grammról 40 grammra mérséklődött (-20 százalék).
A teljes és frissülő lista a Nébih oldalán olvasható.
5 százalék körül az élelmiszerinfláció
A KSH legutóbbi adatai szerint 2024. novemberben a fogyasztói árak átlagosan 3,7 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbiakat, 0,5 százalékkal pedig az előző havikat. Az élelmiszerek ára 4,9 százalékkal nőtt, ezen belül a liszté 39,3 százalékkal, a tejé 16,6, a csokoládé és kakaóé 12,8, a gyümölcs- és zöldségléé 11,7, az étolajé 10,1, a tojásé 9,8, a vaj, vajkrémé 9,7, az éttermi étkezésé 7,9, az alkoholmentes üdítőitaloké 6,3 százalékkal. A termékcsoporton belül a száraztészta ára 6,4 százalékkal, a cukoré 5,8, a margariné 2,7 százalékkal csökkent 12 hónap alatt.