Az Európai Bizottság felmérésének eredménye szerint az európaiak 71 százaléka vezetett be intézkedéseket otthonában az energiafogyasztás csökkentésére, 48 százalékuk aggódik, hogy ki tudja-e fizetni rezsiköltségeit, jelzáloghitelét, és a munkába járás költségeit.
A 2023-es fogyasztói körülmények eredménytáblája nevű felmérésben résztvevők 37 százaléka arról számolt be, hogy a megtakarításaihoz kellett nyúlnia és minden tizedik válaszadó jelzáloghitel-törlesztése emelkedett, különösen a változó kamatlábak miatt. Bár a fogyasztók túlnyomó többsége szerint személyesen is többet kellene tennie a zöld átállásért, az éghajlatváltozás elleni küzdelemért, ennek ellenére 43 százalékukat a környezetvédelmi szempontok egyáltalán nem befolyásolják vásárlási döntéseiben. Ugyanakkor a válaszadók 81 százaléka tartotta fontosnak a környezetvédelmi tényezőket a gépkocsivásárlásnál.
A felmérésből kiderül az is, hogy a fogyasztók egyre nagyobb arányban kételkednek adott termékekkel kapcsolatos környezetvédelmi állításokban. Ami az e-kereskedelmet illeti, az európai fogyasztók 94 százaléka fejezte ki aggodalmát a személyre szabott online hirdetésekkel kapcsolatban: 70 százalékuk a személyes adatok nem megfelelő felhasználásától és megosztásától, 66 százalékuk online adatgyűjtéstől és az ahhoz kapcsolódó profilalkotástól, 57 százalékuk pedig a sütik telepítésétől tart leginkább.
A fogyasztói körülmények eredménytáblája a nemzeti fogyasztói körülményeket követi nyomon az ismeretek és bizalom, a megfelelés és jogérvényesítés, valamint a panaszok és vitarendezés területén, eredményeit kétévente teszik közzé. Az idei jelentéshez az adatokat 2022 októberében és novemberében végzett felmérésekből gyűjtötték össze.