Milyen változásokra számíthatunk kezdő irodabérlőként a téli időszakban?
Fotó: CONTENTNMORE

Milyen változásokra számíthatunk kezdő irodabérlőként a téli időszakban?

Kezdő irodabérlőként feladatok tömkelege szakadhat a nyakunkba, hiszen rengeteg dologról kell gondoskodnunk, hogy a munkavégzés helyszíne mindenki számára ideális legyen, ezzel biztosítva a hatékony munkavégzést. Ez pedig a téli időszakra fokozottan igaz, hiszen ilyenkor újfajta kihívások is megjelennek, amelyeket a munkavállalók érdekében kezelünk kell.

A következőkben sorra vesszük, hogy melyek azok a változások, amelyekre érdemes számítanunk – és ezzel együtt felkészülnünk. Emellett pedig tippeket is adunk, hogy könnyebben vehessük ezeket az akadályokat.

Új kihívások a hőmérséklet terén

Míg nyáron a forrósággal, a fülledt levegővel küzdünk, addig télen a kíméletlen mínuszokkal. Kétségtelen, hogy a hideg hónapokban az egyik legfontosabb tényező az iroda megfelelő hőmérsékletének biztosítása, ami többféle kérdést is felvet.

Magasabb tételek a kiadásokban

A hideg időszakban az energiaköltségek szinte biztosan emelkedni kezdenek, amint megjelenik az igény a fűtésre – ez sajnos olyasvalami, amit aligha kerülhetünk ki. (Persze vannak alternatív megoldások, amelyek segíthetnek, ezekre bővebben lentebb térünk ki.) Éppen ezért érdemes már korábban betervezni a költségvetésbe ezt a plusz kiadást. Sőt: célszerű már az irodaválasztás során figyelembe venni, hogy a különböző évszakokban hogyan alakul a rezsi a kiszemelt irodahelyiségben vagy -helyiségekben.

Modern és bolygóbarát megoldások

Említettük, hogy léteznek olyan alternatív fűtési megoldások, amelyek energiahatékonyak, így bármelyik irodabérlő profitálhat belőlük. Itt olyan modern, környezetbarát módszerekre gondolunk, mint a hőszivattyúk vagy éppen a napkollektorok. Bérlőként persze nem mi döntjük el, hogy az épület tulajdonosa melyik eljárást alkalmazza, de mindenképp érdemes tájékozódni a témában. Ismerjük meg az épület fűtési rendszerét, kezdeményezzünk párbeszédet arról, hogy hogyan lehetne ezt optimalizálni az energiaszükséglet csökkentésén keresztül!

Ha már elkezdődik egy egyeztetés a témában, akkor mindenképpen érdemes a hosszú távú előnyöket hangsúlyoznunk, például ha egy hőszivattyú beépítése mellett kampányolunk. A betelepítési költségek ugyanis nem alacsonyak – ezeket egy hőszivattyú-kalkulátor segítségével könnyen kiszámíthatjuk –, de kétségtelen, hogy idővel egy ilyen berendezés behozza az árát. Ráadásul egy ilyen megoldás mellett nem kell a rezsit érintő átalakításoktól tartanunk és nem leszünk kitéve a hagyományos energiahordozók árváltozásainak. Mindemellett az épület értéke is növekszik egy ilyen modern és zöld rendszer kialakításával.

Egyéni preferenciák, a komfortszint fenntartása

A hőmérséklet szempontjából (is) sokféle egyéni preferenciával találkozhatunk. Van, aki jobban szeret hűvösebb, 20 fok körüli hőmérsékletben dolgozni, míg mások jobban koncentrálnak, ha 24 fokra van felfűtve az iroda. Ha nálunk megoszlanak a dolgozói vélemények, akkor próbáljunk egy mindenki számára kielégítő kompromisszumot találni, hogy mindenki komfortosan érezze magát. Ez már csak azért is fontos, mert az ideális munkakörülmények elengedhetetlenek ahhoz, hogy a dolgozók produktívak és hatékonyak legyenek a hétköznapokban.

Egészen más „fényszögek”

Ha már szóba hoztuk a produktivitást, mindenképp meg kell említenünk egy másik aspektust is, ami hatással van erre – ez pedig nem más, mint a világítás. Az, hogy hamar sötétedik, könnyen rányomja a bélyegét a dolgozók hatékonyságára, így érdemes megfelelően megtervezni az irodai fényeket a téli hónapokra. Az ajánlott fénymennyiség egy irodában legalább 300 lux – ez a négyzetméterenkénti lument jelenti, azaz a szembe jutó fényintenzitást. Ami pedig a színhőmérsékletet illeti, a legideálisabb a nappali fényre leginkább hasonlító, 3500-5500 kelvines érték.

Növekvő igény a karbantartásra

A téli hónapokban gyakrabban találkozhatunk karbantartási feladatokkal irodabérlőként. Gondoljunk csak bele: egy esetleges hőesés vagy jégeső megköveteli a megelőző intézkedéseket, például az ablakok és az ajtók szigetelését, a fűtésrendszer ellenőrzését, valamint a tető tisztántartását. Ezeket persze nem nekünk kell elvégeznünk, de rendelkeznünk kell egy kialakult rendszerrel az ilyen esetekre, hogy a felmerülő problémákat mihamarabb kipipálhassuk.

Lépjünk már előre kapcsolatba az irodavezetéssel, és tartsunk fenn nyitott kommunikációt velük! Az esetleges hőmérsékleti problémákat, karbantartási igényeket vagy egyéb téli kihívásokat így azonnal jelenthetjük és gyorsan megoldhatjuk. Nem utolsósorban pedig nekik jelezhetjük az újító ötleteinket is. Előállhatunk például azzal, hogy a hőszivattyú-kalkulátorral kiszámítottuk, milyen költségekkel telepítenének egy ilyen rendszert az épületbe, és arra is hozhatunk tervezetet, hogy ez milyen gyorsan hozná vissza az árát a rezsi tükrében!

Az emberi oldal kérdései

Nem hagyhatjuk figyelmen kívül azt sem, hogy a téli időszak milyen kihívásokat tartogat a dolgozóink számára. A hideg, nyirkos, esős idő, a rövid nappalok és az ezzel járó D-vitamin-hiány könnyen rányomhatja a bélyegét a munkavállalók hangulatára, akik így nem is szívesen mozdulnak ki az otthonukból. Erre mi, irodabérlőként többféleképpen is reagálhatunk.

Egyrészt érdemes ilyenkor rugalmasabban kezelni az irodai órákat – különösen ha egyes dolgozók számára az időjárási viszontagságok miatt nehezen megközelíthetővé válik az épület. Kínáljunk home office-lehetőséget, hibrid munkavégzést! Másrészt pedig igyekezzünk egy kicsit feldobni a hangulatukat különböző módszerekkel az irodában. Alkalmazzunk hangulatos dekorációkat, karácsonyi illatokat, tartsunk karácsonyi húzást, vagy csak szervezzünk minden hétre valamilyen izgalmas programot, például társasozós csapatépítést vagy téli gyümölcsnapot! Ezek apróságnak tűnhetnek, de igenis hatással lehetnek az általános hangulatra – és ezáltal a produktivitásra.

Vitathatatlan, hogy a téli időszak új kihívások elé állítja a kezdő – sőt, akár a rutinos – irodabérlőket. A megfelelő felkészültséggel azonban ezek a kihívások könnyen kezelhetők, hiszen a hideg hónapok is bőven rejtenek lehetőségeket az energiatakarékosság, a csapatépítés és az irodai kényelem terén. (x)


Ne hagyd ki!