Elszabadultak az energiaárak, kutyaszorítóban a kisvállalkozások
Fotó: Freepik

Kutyaszorítóban: milyen kihívásokkal kell megküzdeniük a magyar kisvállalkozásoknak?

A magyar gazdaság nehéz időszakát éli. Ezt nemcsak a fogyasztók érzik, hanem a vállalkozások is: sokan a túlélésért küzdenek. Minden válságra igaz, hogy a különféle szegmenseket eltérően érinti, vannak reziliensebb és kitettebb ágazatok. Ugyanez a logika igaz a különféle méretű cégekre is, más a matek egy óriási multi magyar leányvállalatánál és más egy mikrovállalkozásnál. A mostani cikkben kifejezetten a magyar kisvállalkozások helyzetéről ejtünk pár szót, áttekintve a fő kihívásokat.


Energiaárak: gáz a helyzet

Elnézést a rossz szóviccért, de a helyzet tragikusságát nehéz másképp érzékeltetni. Az elmúlt hónapokban sokszorosára emelkedett energiaárak, na meg a magyar kormány árvédelmi intézkedéseinek visszanyesése óriási költségnövekedést okozott az összes vállalatnak, beleértve a kisvállalkozásokat is.

Az üzlethelyiségek fűtése elképesztően megdrágult, főleg nagy belmagasságú, rossz hőszigetelésű épületek esetén. És míg egy nagyvállalat elgondolkodhat rajta, hogy gázzal működő ipari hőlégbefúvó helyett egy más energiaforrást használó, például elektromos hőlégbefúvóval fűtse fel az üzemcsarnokot, egy kisvállalkozás üzlethelyisége esetén ritkán vannak opciók azon kívül, hogy az ember fogcsikorgatva kifizeti a számlát.

A vásárlóerő csökkenése

A vállalkozások profitábilis működéséhez fizetőképes keresletre van szükség. Egy kisvállalkozás általában magánszemélyeknek, illetve más kisebb vállalkozásoknak értékesít, így közvetlenül érinti, hogy kevesebb pénze van a fogyasztóknak. A vásárlóerőt ugyanis visszavetette az infláció és az energiaárak megugrása, a helyzetet pedig súlyosbítja, hogy a vállalkozások nagy része jelentős áremelést kellett, hogy végrehajtson.

Azon kisvállalkozások, amelyek nélkülözhetetlen szolgáltatásokat nyújtanak (pl. téli gumi csere), még tudtak árat emelni a forgalom jelentős csökkenése nélkül, de a vendéglátósok például nagyon megérzik, hogy az embereknek kevesebb költenivaló pénze van, amiből kisebb valószínűséggel vásárolnak a jelentősen megemelt árú szolgáltatásokból.

Egyre t\u00f6bb v\u00e1llalkoz\u00e1s szenved a munkaer\u0151hi\u00e1nyt\u00f3l

Fotó:Freepik

Munkaerő-problémák

A munkaerőhiány nem újkeletű probléma Magyarországon. Az építőiparban és a vendéglátásban uralkodó áldatlan állapotok jó pár éve fennállnak, a jelenlegi helyzet azonban súlyosbította a problémákat. A vendéglátás például a mai napig nem heverte ki a COVID-19 okozta sokkot: sokan elhagyták a szakmát, és az élhetőbb munkabeosztásnak vagy a kiszámíthatóbb megélhetésnek köszönhetően nem tértek vissza később sem.

Ez azt jelenti, hogy nagyon nehéz munkaerőt találni, még akkor is, ha a vállalkozás képes (lenne) egy magasabb bért kifizetni. A vendéglátósokon túl számos más, jellemzően kisvállalkozásokból álló szegmens is munkaerőhiánnyal küzd, mivel rengeteg szakmát tudó munkavállaló évek óta külföldön él és dolgozik.

Emelkedő alapanyagárak

A mai gazdasági helyzetben gyakori, hogy egyes alapanyagok árai (fa, üveg stb.) olyan gyorsan emelkednek, hogy a vállalkozók nem adnak előre konkrét árajánlatot, hanem „majd ha eljutok odáig, adok árat” alapon működnek. Ez nemcsak a vásárlók számára teszi kiszámíthatatlanabbá a piacot, hanem a vállalkozásoknak is megnehezíti, hogy előre tervezzenek. A folyamatosan változó, emelkedő árak tehát mind a fogyasztóknak, mind a vállalkozóknak nehézséget jelentenek.

Stabil minőséget instabil időkben

Vállalkozása van? A mostani gazdasági helyzetben jelentős problémát, plusz költséget tud okozni egy-egy kiesett gép, berendezés cseréje. Ezért azt ajánljuk, hogy szerszámokat csak megbízható beszállítótól vegyen, és lehetőleg megbízható márkák közül válasszon, amelyek garanciát adnak, illetve lehetőséget biztosítanak az alkatrészek cseréjére. A Zákány Szerszámház webshopjában jó minőségű, megbízható szerszámok széles választéka közül válogathat!


The Conversation

Ne hagyd ki!