A nagysebességű vonatokat üzemeltető vasúttársaságok évről-évre egyre nagyobb szeletet hasítanak ki a kereskedelmi célú légitársaságok bevételeiből. Az Avolon vezérigazgatója arra hívta fel a figyelmet, hogy egy sokkal nagyobb veszély is fenyegeti a légiközlekedési szektort. A repülő taxik – írja a Reuters.
Repülő taxi. Bár még gyerekcipőben jár, de már létezik. És nagyon úgy néz ki, hogy hamarosan a mindennapjaink részévé válik. Számos szakember szerint az elektromos, függőleges fel- és leszállásra képes légijárművek (eVTOL) olyan változást hoznak a közlekedési iparágba, amelynek a levét a légitársaságok isszák meg. Domhnal Slattery, az Avolon Aviation ügyvezető igazgatója is ezen a véleményen van.
Nem kell félteni a nagyágyúkat
A repülő taxik küszöbön álló térhódítását számos dolog bizonyítja. Egyrészt egyre több cég foglalkozik eVTOL-ok gyártásával. Ilyen például a brit Vertical Aerospace, a német Lilium, vagy az amerikai Wisk. A befektetők is látják bennük a fantáziát. A Vertical Aerospace például hamarosan tőzsdére megy, 2,2 milliárd dolláros értékkel. Hamarosan a Lilium is ezt a példát fogja követni.
Másrészt nemcsak a kockázati tőkések, hanem a légitársaságok is egyre nagyobb pénzeket invesztálnak ezekbe a cégekbe. A Vertical például épp azon dolgozik, hogy legyártson 1000 eVTOL légi járművet. A cég tájékoztatása szerint a megrendelők között olyan vállalatok találhatók, mint az Avolon, vagy a United Airlines. És ha minden igaz, akkor már Jeff Bezos űrvállalata, a Virgin Galactic is leadta az első rendelését a cégnél. Ezeknek az ügyleteknek az értéke meghaladja a 4 milliárd dollárt. Az amerikai Wisk pedig már ott tart, hogy sofőr nélküli repülő taxikat tesztel, amelyek emberek mellett csomagokat is szállítanak. Ráadásul cég egyik fő támogatója a Boeing. Domhnal Slattery szerint hamarosan óriási lesz a verseny az eVTOL gyártók és a légitársaságok között.
Azért van még hova fejlődni
A Vertical VA-X4-es járművének a hatótávja jelenleg nagyjából 200 kilométer. Az üzletember úgy véli, ezek a járművek előbb-utóbb hatalmas forgalmat fognak elcsaklizni a hagyományos légitársaságoktól. Ehhez viszont növelni kell a gépek hatótávját. Domhnal Slattery szerint ennek semmi akadálya nincs. Már most is elérhető a 6-800 kilométer, viszont az ehhez szükséges akkumulátor egyelőre túlságosan nagy.
Slattery hozzátette, a helikoptereket is ugyanúgy fogja érinteni ez a tendencia, mint a repülőket. Hiszen egy olyan járműről van szó, amely sokkal csendesebb és környezetkímélőbb, mint egy helikopter. Ráadásul manapság minden légitársaság azon ügyködik, hogy csökkentse a károsanyag-kibocsátását. Az elektromos repülő taxik ebben is előrébb járnak, mint a hagyományos járművek, hiszen az eVTOL-ok emissziója egyenlő a nullával.
Hogy áll az Avolon?
Az Avolonnak jelenleg 568 utasszállító gép van a tulajdonában, amit 310 eVTOL-al fog bővíteni, 1,25 milliárd dolláros értékben. Az Avolon egyébként főleg repülőgép bérbeadással foglalkozik, így egyelőre még nincs tisztázva, hogyan fogja alkalmazni az új járműveket. A légitársaságok a hosszútávú befektetésekhez szoktak, viszont az eVTOL-ok gyártási ciklusa relatíve gyors, így még nem lehet pontosan tudni, hogyan fognak reagálni a partnerek.
Az üzletember szerint számos megoldás működhet. A cég társulhat repülő- és helikoptertársaságokkal, de saját működési egységeket is létrehozhat. Abban viszont biztos, hogy az eVTOL-ok jelentik a jövőt. Csendesek, gyorsak, hatékonyak, és a környezetet is kímélik.
Egyelőre azonban az eVTOL-ok széleskörű elterjedése várat magára, ugyanis még számos biztonsági előírásnak meg kell felelniük. A piaci szereplők úgy vélik, körülbelül 2024-re várható az engedélyeztetési folyamat lezárása.