A nagysebességű vonatokat üzemeltető vasúttársaságok évről-évre egyre nagyobb szeletet hasítanak ki a kereskedelmi célú légitársaságok bevételeiből. Az Avolon vezérigazgatója arra hívta fel a figyelmet, hogy egy sokkal nagyobb veszély is fenyegeti a légiközlekedési szektort. A repülő taxik – írja a Reuters.


Repülő taxi. Bár még gyerekcipőben jár, de már létezik. És nagyon úgy néz ki, hogy hamarosan a mindennapjaink részévé válik. Számos szakember szerint az elektromos, függőleges fel- és leszállásra képes légijárművek (eVTOL) olyan változást hoznak a közlekedési iparágba, amelynek a levét a légitársaságok isszák meg. Domhnal Slattery, az Avolon Aviation ügyvezető igazgatója is ezen a véleményen van.

Nem kell félteni a nagyágyúkat

A repülő taxik küszöbön álló térhódítását számos dolog bizonyítja. Egyrészt egyre több cég foglalkozik eVTOL-ok gyártásával. Ilyen például a brit Vertical Aerospace, a német Lilium, vagy az amerikai Wisk. A befektetők is látják bennük a fantáziát. A Vertical Aerospace például hamarosan tőzsdére megy, 2,2 milliárd dolláros értékkel. Hamarosan a Lilium is ezt a példát fogja követni.

Másrészt nemcsak a kockázati tőkések, hanem a légitársaságok is egyre nagyobb pénzeket invesztálnak ezekbe a cégekbe. A Vertical például épp azon dolgozik, hogy legyártson 1000 eVTOL légi járművet. A cég tájékoztatása szerint a megrendelők között olyan vállalatok találhatók, mint az Avolon, vagy a United Airlines. És ha minden igaz, akkor már Jeff Bezos űrvállalata, a Virgin Galactic is leadta az első rendelését a cégnél. Ezeknek az ügyleteknek az értéke meghaladja a 4 milliárd dollárt. Az amerikai Wisk pedig már ott tart, hogy sofőr nélküli repülő taxikat tesztel, amelyek emberek mellett csomagokat is szállítanak. Ráadásul cég egyik fő támogatója a Boeing. Domhnal Slattery szerint hamarosan óriási lesz a verseny az eVTOL gyártók és a légitársaságok között.

Azért van még hova fejlődni

A Vertical VA-X4-es járművének a hatótávja jelenleg nagyjából 200 kilométer. Az üzletember úgy véli, ezek a járművek előbb-utóbb hatalmas forgalmat fognak elcsaklizni a hagyományos légitársaságoktól. Ehhez viszont növelni kell a gépek hatótávját. Domhnal Slattery szerint ennek semmi akadálya nincs. Már most is elérhető a 6-800 kilométer, viszont az ehhez szükséges akkumulátor egyelőre túlságosan nagy.

Slattery hozzátette, a helikoptereket is ugyanúgy fogja érinteni ez a tendencia, mint a repülőket. Hiszen egy olyan járműről van szó, amely sokkal csendesebb és környezetkímélőbb, mint egy helikopter. Ráadásul manapság minden légitársaság azon ügyködik, hogy csökkentse a károsanyag-kibocsátását. Az elektromos repülő taxik ebben is előrébb járnak, mint a hagyományos járművek, hiszen az eVTOL-ok emissziója egyenlő a nullával.

Hogy áll az Avolon?

Az Avolonnak jelenleg 568 utasszállító gép van a tulajdonában, amit 310 eVTOL-al fog bővíteni, 1,25 milliárd dolláros értékben. Az Avolon egyébként főleg repülőgép bérbeadással foglalkozik, így egyelőre még nincs tisztázva, hogyan fogja alkalmazni az új járműveket. A légitársaságok a hosszútávú befektetésekhez szoktak, viszont az eVTOL-ok gyártási ciklusa relatíve gyors, így még nem lehet pontosan tudni, hogyan fognak reagálni a partnerek.

Az üzletember szerint számos megoldás működhet. A cég társulhat repülő- és helikoptertársaságokkal, de saját működési egységeket is létrehozhat. Abban viszont biztos, hogy az eVTOL-ok jelentik a jövőt. Csendesek, gyorsak, hatékonyak, és a környezetet is kímélik.

Egyelőre azonban az eVTOL-ok széleskörű elterjedése várat magára, ugyanis még számos biztonsági előírásnak meg kell felelniük. A piaci szereplők úgy vélik, körülbelül 2024-re várható az engedélyeztetési folyamat lezárása.


The Conversation

Friss

A két tesó csípős cukorkákkal robbantott bankot

A 26 éves JJ és a 19 éves Rudy Jimenez élete egyetlen év alatt olyan fordulatot vett, amelyre egyikőjük sem számított. Az Egyesült Államokban, Houston közelében élő mexikói testvérpár mellékesként indított el egy kis online webshopot, amely csupán 12 hónap több mint 30 milliós bevételt generált.

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS

Egy megnyerő önéletrajz érdekében kerüld el ezt a 6 bakit!

Manapság fontosabb, mint valaha, hogy tökéletes legyen az önéletrajzod. Hiába áll rendelkezésre az interneten CV készítési útmutatók tömkelege, sokan mellényúlnak. Nézzük, mire érdemes figyelni az önéletrajz elkészítésekor!

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS
Fotó: NeONBRAND on Unsplash

Lehet, hogy büdös, de jól fizet a kukabúvárkodás

Míg a legtöbb ember sportol vagy zenél a szabadidejében, addig a New York-ban élő Sheffield házaspár járja a környéket, és szemetesekre vadászik. Az érdekes hobbi havonta 900 ezer forintot hoz a házaspárnak.

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS

Ne hagyd ki!