Többéves programot indít helyi újságíróknak a Facebook az Egyesült Államokban. A cégnek ez a válasza az új trendre, az e-mailekben kiküldött hírlevelek térhódítására.
A programra független, helyi újságírók jelentkezését várják, akik sok esetben a kisebb közösségek egyedüli szószólói az általuk szerkesztett hírekkel, hírlevelekkel. A Facebook szerint az újságírók duplán nyernek, mert a kezdeményezésnek köszönhetően több embert érhetnek el és a bevételeiket is növelhetik.
Magányos hangok
Zuckerberg vállalata a Facebook Pages funkcióba integrálná az új platformot. Beépítettek egy olyan ingyenes szolgáltatást is, ami lehetővé teszi a szerzők számára a hírleveleik kiküldését, illetve egy saját honlap létrehozását is.
Bárki jelentkezhet a csütörtökön induló programba, de az elbíráláskor azokat a független tudósítókat fogják előnyben részesíteni, akik valamelyik kisebbségről terveznek riportokat készíteni olyan területeken, ahol elenyésző médiajelenlét tapasztalható.
Az újságíróknak lehetőségük lesz arra is, hogy saját díjszabás mellett feliratkozói bázist hozzanak létre az anyagaik exkluzív eléréséhez, ami többletbevételhez juttathatja őket.
Forradalmárok?
A Facebook nem véletlenül most vezeti be az új rendszert. A média világa átalakulóban van. Híres újságírók hagytak ott olyan lapokat, mint a New York Times, vagy a Vox Media, hogy a Patreon-hoz és a Substack-hez hasonló hírlevélküldő oldalakon önállósodjanak. Így egyrészt senki nem korlátozza őket, másrészt a limit nélküli előfizetőknek köszönhetően anyagi megkötésekkel sem kellett szembesülniük.
A Substack például ebben a hónapban egy 1 millió dolláros programot jelentett be, amivel 30 riportert fog támogatni a saját, feliratkozókra építő oldalának létrehozásában.
A Facebook az International Center for Journalists és a National Association of Hispanic Journalists szervezetekkel együttműködve választja ki, hogy kik kerüljenek be az újonnan induló programba.
A sors iróniája, hogy a Facebook, illetve a Google a világ több részén is komoly vitában áll a kiadóvállalatokkal, hiszen úgy osztja meg a hírtartalmaikat, hogy nem fizet értük, nem száll be az előállítási költségekbe, miközben a reklámbevételek jelentős részét elhappolja előlük. A Facebook azzal érvel, hogy ez a modell a kiadóknak is előnyös, hiszen a megosztásoknak köszönhetően több embert érnek el. A vita az év első hónapjaiban Ausztráliában csúcsosodott ki, és kompromisszummal zárult.