Ilyen még nem volt
A dél-kaliforniai, pontosabban a Los Angeles-i és a Long Beach-i kikötők a világkereskedelem egyik legfontosabb állomásai. Az USA import árucikkeinek közel fele ezekbe a kikötőkbe fut be. A Marine Exchange tájékoztatása szerint óriási torlódás alakult ki a dél-kaliforniai vizeken, ahol néhány napja már összesen 147 hajó vesztegelt a kikötőkben és azok vonzáskörzetében. Köztük 65 felhőkarcoló méretű konténerhajó, amelyek átlagosan 8,7 napig várják, hogy végre kiköthessenek és megszabaduljanak a rakományuktól. Ez azt jelenti, hogy egyetlen hónap alatt 2,5 nappal nőtt az átlagos várakozási idő.
Mi ennek az oka?
A torlódásért a munkaerőhiány és a járvány miatti fennakadások okolhatók. Illetve az, hogy az ünnepekre készülő emberek óriási mennyiségű árucikkeket rendeltek online az elmúlt napokban, hónapokban. A Marine Exchange vezetője, Kip Louttit elmondta az Insider-nek, hogy normál esetben a kikötésre váró konténerhajók száma nulla és egy között van.
A probléma egyik oka az, hogy a mai konténerhajók kétszer, sőt háromszor nagyobbak, mint 10-15 évvel ezelőtt. Éppen ezért a lerakodás is több időt vesz igénybe. Több kamionra, több vonatra és több raktárra van szükség a rakomány kezeléséhez.
-tette hozzá Kip Louttit.
Veszélyben a karácsony?
A Dollar Tree diszkont áruházlánc vezérigazgatója, Michael Witynski a cég negyedéves jelentésének ismertetésekor kifejtette, hogy a Sanghaj-Chicago távot a hajók átlagosan 73 nap alatt teszik meg a korábbi 35-höz képest, főleg a kikötői torlódások, a konténer- és a munkaerőhiány miatt. Ráadásul, ha a legénység egyik tagjánál kimutatják a koronavírust, akkor az egész utat le kell fújni. Ezzel párhuzamosan a szállítási költségek is jelentősen emelkedtek.
A Freightos hajózási szállítmányozással foglalkozó gazdasági társaság kutatási vezetője, Judah Levine elmondta az Insider-nek, hogy egy 12 méteres konténer szállításának ára az Egyesült Államok és Ázsia között 500 százalékkal növekedett a tavalyi időszakhoz képest,így meghaladta a 20 586 dollárt. A torlódások és az árnövekedések miatt késések, készlethiányok és drágulás várható az import árucikkek esetében. Ennek hatása karácsonykor is érezhető lesz.
Az iparág szakértői szerint 2023 előtt biztosan nem fog rendeződni a hajózási üzletág helyzete.