A dél-kaliforniai Marine Exchange nonprofit szervezet tájékoztatása szerint a járvány kezdete óta ilyen mértékű torlódásra még nem volt példa, a múlt héten minden egyes nap új rekord született.


Ilyen még nem volt

A dél-kaliforniai, pontosabban a Los Angeles-i és a Long Beach-i kikötők a világkereskedelem egyik legfontosabb állomásai. Az USA import árucikkeinek közel fele ezekbe a kikötőkbe fut be. A Marine Exchange tájékoztatása szerint óriási torlódás alakult ki a dél-kaliforniai vizeken, ahol néhány napja már összesen 147 hajó vesztegelt a kikötőkben és azok vonzáskörzetében. Köztük 65 felhőkarcoló méretű konténerhajó, amelyek átlagosan 8,7 napig várják, hogy végre kiköthessenek és megszabaduljanak a rakományuktól. Ez azt jelenti, hogy egyetlen hónap alatt 2,5 nappal nőtt az átlagos várakozási idő.

Mi ennek az oka?

A torlódásért a munkaerőhiány és a járvány miatti fennakadások okolhatók. Illetve az, hogy az ünnepekre készülő emberek óriási mennyiségű árucikkeket rendeltek online az elmúlt napokban, hónapokban. A Marine Exchange vezetője, Kip Louttit elmondta az Insider-nek, hogy normál esetben a kikötésre váró konténerhajók száma nulla és egy között van.

A probléma egyik oka az, hogy a mai konténerhajók kétszer, sőt háromszor nagyobbak, mint 10-15 évvel ezelőtt. Éppen ezért a lerakodás is több időt vesz igénybe. Több kamionra, több vonatra és több raktárra van szükség a rakomány kezeléséhez.

-tette hozzá Kip Louttit.

Veszélyben a karácsony?

A Dollar Tree diszkont áruházlánc vezérigazgatója, Michael Witynski a cég negyedéves jelentésének ismertetésekor kifejtette, hogy a Sanghaj-Chicago távot a hajók átlagosan 73 nap alatt teszik meg a korábbi 35-höz képest, főleg a kikötői torlódások, a konténer- és a munkaerőhiány miatt. Ráadásul, ha a legénység egyik tagjánál kimutatják a koronavírust, akkor az egész utat le kell fújni. Ezzel párhuzamosan a szállítási költségek is jelentősen emelkedtek.

A Freightos hajózási szállítmányozással foglalkozó gazdasági társaság kutatási vezetője, Judah Levine elmondta az Insider-nek, hogy egy 12 méteres konténer szállításának ára az Egyesült Államok és Ázsia között 500 százalékkal növekedett a tavalyi időszakhoz képest,így meghaladta a 20 586 dollárt. A torlódások és az árnövekedések miatt késések, készlethiányok és drágulás várható az import árucikkek esetében. Ennek hatása karácsonykor is érezhető lesz.

Az iparág szakértői szerint 2023 előtt biztosan nem fog rendeződni a hajózási üzletág helyzete.

The Conversation

Friss

Fotó: Shutterstock

Újabb hét, újabb büntetés: halmozza a rekordokat a Facebook

Az Egyesült Királyság versenyfelügyelete (CMA) magyar forintban számolva több tízmilliárdos büntetést szabott ki a Facebook-ra, mert a közösségi óriás szándékosan megszegte a szigetország versenyjogi szabályait.

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS
Fotó: Shutterstock

Ellepték a katasztrófaturisták a konténerhajókkal teletömött kikötőket

Néhány hónapja valószínűleg senki sem gondolta volna, hogy valami jó is kisülhet a hajózási iparág vergődéséből. Mint kiderült, rengetegen kíváncsiak az óriási teherhajókra, az érdeklődők ellepték a világ nagyobb kikötőit. Az eredmény? Fellendült a turizmus.

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS
FotóShutterstock

A Continental válasza Lázár kirohanására: kész visszaadni a támogatás egy részét

Az állami támogatás dolgozói létszámmal kapcsolatos feltételeit valóban nem tudják teljesíteni az autóipar lejtmenete miatt, de mindezt már korábban jelezték a kormánynak. A cég kész visszafizetni a támogatás egy részét.

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS

Ne hagyd ki!