Egy rafinált YouTuber 10 ezer dollárral lehúzott egy fizikust

Egy rafinált YouTuber 10 ezer dollárral lehúzott egy fizikust

Dr. Derek Muller, a Veritasium YouTube csatorna megalkotója fogadást kötött a Kaliforniai Egyetem fizikusával, Alexander Kusenkóval. A tét 10 ezer dollár, azaz nagyjából hárommillió forint volt. Spoiler veszély: a YouTuber nyert.



Az egész fogadást a 9,5 millió követővel rendelkező YouTuber egyik korábbi videója alapozta meg. Ebben a videóban Muller egy olyan „földi jacht"-nak nevezett járművet mutatott be, amelyet a kizárólag a szél hajt. A jármű különlegessége, hogy egyenes vonalban, széliránynak megfelelően, gyorsabban képes haladni, mint a szél maga. Az a szél, ami éppen hajtja. A tapasztalt hajóskapitányok valószínűleg most csettintettek, hogy ők már régóta ismerik ezt a technikát. Muller állítása azonban nem összekeverendő a vitorlázásban használt kreuzolással. A kreuzolás során a hajók cikkcakkban haladnak, és végül nagyobb sebességet képesek elérni, mint a szél. A videóban szereplő jármű viszont egyenes vonalú mozgással képes lehagyni a szelet. Legalábbis Muller ezt állította. A Blackbird nevet viselő árművet Rick Cavallaro, egykori repülőgép-mérnök alkotta 2010-ben. Az említett felvétel posztolása után a fizikus felkereste a YouTuber-t, és közölte vele, hogy a videója egy nagy kamu. Egy ilyen jármű ellentmond a fizika törvényeinek. Erre Muller javasolta, kössenek fogadást, és bebizonyítja, hogy a Blackbird tényleg képes lehagyni a szelet. Kusenko biztos volt a dolgában, így belement a 10 ezer dolláros fogadásba. Íme, a vitát kiváltó videó:

Szakértő-dömping

A fogadásba bevonták a két népszerű tudóst, Bill Nye-t és Neil deGrasse Tyson-t is, bár ők csak szakértőként vettek részt a nagy küzdelemben. Végül hosszas elemzések, értékelések, és egy Blackbird-modell segítségével megszületett a döntés: a jármű tényleg képes lehagyni a szelet! Persze Kusenko megjegyezte, a jármú huzamosabb ideig nem tudja fenntartani a sebességét, de ez a fogadás szempontjából lényegtelen. A fizikus végül tejelt. Cavallaro felvetette, hogy kössenek újabb fogadást, és bebizonyítja, hogy a Blackbird igen is képes a hosszútávú száguldásra, de a fizikus ebbe már nem ment bele. Itt a videó a nagy diskurzusról:

Mi a titok?

A jármű működési elve a háztartási ventillátorokéhoz hasonlatos. A propeller mechanikus összeköttetésben áll a kerekekkel. A szél elindítja a járművet. Ennek hatására a kerekek is elkezdenek forogni, máris gurul a jármű. A propeller is elkezd forogni. Itt jön a csavar. Mint említettük, a kerekek össze vannak kötve a propellerrel. Viszont a kerekek a forgásuk során a propellert ellentétes irányba kezdik pörgetni. Tehát ha a szél hatására a propeller jobbra kezdene el forogni, akkor a kerekek arra kényszerítik, hogy balra forogjon. Így lényegében a propeller a széllel ellentétes irányú erőhatást (lényegében szelet) gerjeszt, ami előre nyomja a járművet.

Ne hagyd ki!