péntek, 2025. június 20.
Image
Munka

Álomfizetésért sem találni elég kamionsofőrt az országban

2022-02-02
Kónya Ádám
Pénz
Fotó: Fotó Shutterstock

A fuvarozási szektor eddigi legsúlyosabb krízishelyzetére figyelmeztet a szakmai érdekképviselet. A NiT Hungary szerint egekbe szöktek a költségek, bénító a munkaerőhiány. A halmozódó problémák akár az ellátási láncok szakadozásaihoz is vezethetnek.

Válságban van a hazai fuvarozási szektor

Egyebek között a pandémia negatív gazdasági hatásainak, a brexitnek, az energiaválságnak, a gyenge forintnak és a munkaerőhiánynak tulajdonítja a szektor jelenlegi, az eddigi talán legmélyebb válságát a legnagyobb taglétszámú hazai közúti fuvarozói érdekképviselet– írja a honlapján a szervezet.

A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete - NiT Hungary szerint a fuvarozás problémái között szerepel az is, hogy a költségnövekedés (ami részben az elszálló üzemanyagáraknak köszönhető) jelenleg nem érvényesíthető a fuvardíjban „a megbízók kellő rugalmassága nélkül”. Ezért egy üzemanyagár-indexállás bevezetésére tett javaslatot a szakmai szervezet a szektor számára.

Az üzemanyagárak mellett a személyi ráfordítások jelentenek számottevő összeget a fuvarozó cégek költségeiben, hiszen kitehetik a kiadások 25-32 százalékát is.

„Túlkereslet alakult ki a munkaerőpiacon, a gépkocsivezető-hiány miatt a bérigények sosem látott magasságokban vannak. Ebben a krízishelyzetben a munkaerő megbecsülése, a munkakörülmények javítása önmagában már nem elegendő sem munkaerő-megtartásra, sem új munkaerő bevonzására”

– nyilatkozta Dittel Gábor, a NiT Hungary ügyvezető főtitkára.

A munkaerőhiány is érinti a szektort

A szakember említést tett arról is, hogy 800 ezer forintos nettó fizetés alatt már nehéz megbízható, gyakorlott kamionsofőrt találni. Hatalmas a fluktuáció, a gépkocsivezetők kisebb probléma miatt is könnyen váltanak munkahelyet, hiszen rengeteg a meghirdetett állás. A nyugdíjba vonuló, vagy a pályát otthagyó sofőrök helyére pedig alig jönnek újak. Az ágazat megrendelései viszont óriásiak.

A portál arról is ír, hogy jelenleg sok olyan hazai vállalat van, amely telephelyein 5-10 kamion áll, mivel nincs, aki vezesse azokat. Ez a helyzet pedig akár az ellátási láncok összeomlásához is vezethet.

A szakmi szervezet szerint hiányzik a sofőrök megfelelő szakképzése is, hiszen a feladatuk nem csak a jármű kormányzása. Sok az adminisztrációs kötelességük, valamint ismerniük kell a rakodási műveleteket és a közlekedési viszonyokat is. Mire valaki ezekbe belejön, akár fél év is eltelhet. A helyzet kezelése miatt az érdekképviselet állami szerepvállalásban és a képzési rendszer felülvizsgálatában bízik.

Nagy összegért keres sofőrt a multi

Néhány napja mi is írtunk róla, hogy a Spar is tekintélyes fizetéssel keres tehergépkocsi-vezetőt bicskei munkavégzéssel. A hirdetés havonta átlagosan bruttó 730 ezer forintos fizetést kínál, heti 40 óra munkavégzéssel. Ha nem lenne elég csábító az ajánlat, a törvény által előírttól jóval magasabb benzinpénzt fizetnek a napi munkába járáshoz, 35 forintot kilométerenként.

A munkavégzéshez ugyan szükséges a „C” és „E” kategóriás jogosítvány, azonban, ha netalántán nincs meg az „E”, náluk lehetőség van ingyenesen megszerezni – írja a hirdetésük. Egyébként a 730 ezer forintos bruttó fizetéssel, a kedvezmények nélkül, nagyjából nettó 490 ezer forintot lehet keresni.

 
Image
Pénz
Az inflációkövetés azt jelenti, hogy a gyermektartás összege a megélhetési költségek változásához igazodik. A cél az, hogy a tartásdíj ne értéktelenedjen el. Hogyan lehet ezt utólag érvényesíteni?
Image
Ingatlan
Minden kilencedik magyar szándékozik idén ingatlant venni. Nagyon kevesen törik fel ehhez a nyugdíjmegtakarításaikat, ahogyan az állampapírban tartott pénzeket sem mozgósítják. Csak 5% ragaszkodik…
rectangle
rectangle 2

A legfontosabb hírekért iratkozz fel hírlevelünkre!