Sok dolgozó érzi úgy 2025-ben, hogy csapdába esett: elege van a munkájából, mégsem tud váltani. A bizonytalan gazdasági helyzet, a lakáshitelek, a munkaerőpiaci félelmek miatt egyre többen ragadnak benne olyan pozíciókban, amelyek már nem adnak örömet. A jelenségnek már neve is van: „job hugging”, vagyis munkaölelés – amikor valaki szorosan kapaszkodik a biztos, de boldogtalan állásába - írja a HR Portal.
 

Hálanapló, tudatos koncentráció, oldalirányú gondolkodás

A The Guardian karrier-szakértői szerint azonban nem feltétlenül kell felmondani ahhoz, hogy újra értelmet találjunk a munkában. Több tudatos lépéssel visszahozható a motiváció és a lelkesedés.

Íme 20 tipp, hogy újra élvezd a munkádat:

1. Emlékezz, miért vállaltad el a munkát – idézd fel, miért vonzott eredetileg ez a pozíció.
2. Vedd észre, mit ad neked a munka – stabilitás, fizetés, rutin, közösség: ezek is értékek.
3. Kapcsolódj a kollégáidhoz – a jó munkahelyi kapcsolatok segítenek átvészelni a nehéz napokat.
4. Engedd be a humort és a játékosságot mindennapjaidba – a közös nevetés csökkenti a stresszt.
5. Tanulj valami újat a munkán kívül – az új élmények visszahozzák az energiádat.
6. Változtass a környezeteden – dolgozz más helyről, más napszakban, új impulzusokért.
7. Tedd otthonossá a munkatered – alakítsd ki a saját „zónádat”, ami inspirál.
8. Vezess hálanaplót – naponta három apró pozitívum leírása javítja a hangulatot.
9. Koncentrálj arra, amit szeretsz – fókuszálj a kedvenc feladataidra, és próbálj több ilyet kérni.
10. Formáld a munkád a saját igényeidre („jobcrafting”) – alakítsd át a szerepedet tudatosan.
11. Rangsorold a feladataidat („taskcrafting”) – csak a legfontosabbakat végezd el minden nap.
12. Használd ki az erősségeidet – építs arra, amiben jó vagy, kérj fejlesztési lehetőséget.
13. Gondolkodj oldalirányban – próbálj ki másik csapatot vagy projektet a cégen belül.
14. Jutalmazd magad – ünnepeld meg a kisebb sikereket is.
15. Oldj meg problémákat közösen – beszéld ki, oszd meg, találjatok csapatmegoldásokat.
16. Irányítsd tudatosan az idődet – ne a munkád szervezze az életedet, hanem fordítva.
17. Légy kedves – magaddal is – az apró figyelmességek csökkentik a feszültséget.
18. Figyeld, hogyan beszélsz a munkádról – a negatív narratíva erősíti az elégedetlenséget.
19. Ne tedd a munkát a világod középpontjába – építs egyensúlyt, legyen életed a munka mellett.
20. Készíts kilépési tervet – ha eljön az idő, lépj tovább tudatosan, felkészülten.

A régi rendszer összedőlni látszik

A munkahelyi kapcsolatok egyébként világszerte átalakulóban vannak: a kölcsönös bizalom gyengül, a korábbi biztonság és hosszú távú ígéretek helyett egyre inkább rövid távú érdekek határozzák meg a munka világát.

Az elmúlt hónapban az Egyesült Államok egyik legnagyobb és legrégebbi távközlési vállalata, az AT&T vezérigazgatója, John Stankey meglepően őszinte üzenetet küldött dolgozóinak. A több mint 2500 szavas körlevélben egy mondat különösen nagy visszhangot váltott ki: "Lehet, hogy néhányan úgy kezdték nálunk a pályafutásukat, hogy egy hűségre épülő 'munkaszerződésre' számítottak. Tudatosan eltávolodtunk ettől."

Nem újdonság, hogy a cégek egyre kevésbé lojálisak a dolgozóikkal szemben, de ritka, hogy egy nagyvállalat vezetője ezt ennyire nyíltan, minden kertelés nélkül kimondja - írta a Business Insider.

Az alkalmazottak sem sokkal jobbak, mert mindenki a következő lépcsőfokot keresi, akár a kollégája rovására is. A menedzsmentkutatók ezt a jelenséget a pszichológiai szerződés felbomlásával magyarázzák. Ez nem írott szabályokat jelent, hanem a kimondatlan elvárások összességét, amely összetartja a munkáltató és a munkavállaló kapcsolatát. Ha az egyik fél megszegi, a másik is visszavonul – és így elindul egy lefelé tartó spirál.

Az Egyesült Államokban tavaly a dolgozók mindössze 31%-a érezte magát elkötelezettnek a munkahelyén a Gallup kutatása szerint – ez az elmúlt tíz év legalacsonyabb aránya. A demoralizált munkavállalók gyengébb teljesítményt nyújtanak, amit a vezetők gyakran kényszerű irodai visszarendelésekkel és elbocsátásokkal próbálnak kezelni. Ez azonban csak tovább rontja a helyzetet. A vállalatok válaszút előtt állnak: vagy teljesen széthullik a munkahelyi bizalom, vagy újra kell tárgyalni a pszichológiai szerződést, és új alapokra helyezni a lojalitást.

Mi a megoldás? Valamilyen szintű lojalitást fenn kell tartani mindkét oldalról. A munkahelyi lojalitás nem feltétlenül a „munka egész életre szól” ígéretéről kell, hogy szóljon. Sokkal inkább az őszinte, kölcsönös megbecsülésről és a fejlődési lehetőségekről.

A tapasztalat azt mutatja: a dolgozók többsége szeretne hinni a munkahelyében, és hajlandó a plusz erőfeszítésre. Éppen ezért mindez csak akkor működhet, ha a cégek is tesznek érte – hiszen a régi lojalitási szerződést valójában ők maguk törölték el.