A teljes Magyarországra gyűjtött, úgynevezett hagyományos kiskereskedelem pénzforgalmi adatok szerint a legnépszerűbb termékek egyértelműen a biobébiételek. A hipermarketek, szupermarketek és diszkontok adatait összesítő (úgynevezett modern kiskereskedelem) piacfelmérésből pedig azt látjuk, hogy a biozöldségek és -gyümölcsök érték el a legnagyobb értékesítési forgalmakat. A biobébiételek és -italok iránti kereslet évről évre nő, ami azt mutatja, hogy egyre több szülő tartja fontosnak a természetes és egészséges táplálkozást már csecsemőkortól kezdve. A biobébiételek forgalmi eladási értéke 2022 és 2024 között több mint harmadával, 6,4-ről 8,6 milliárd forintra nőtt.
A biozöldségek TOP5-ös élmezőnyébe tartozó csiperkegombából, uborkából, répából, paradicsomból és hagymából vásárolnak a legnagyobb értékben a fogyasztók. A biogyümölcsök kiskereskedelmi forgalmi eladási értéke 2022 és 2024 között 41%-kal nőtt, elérve az évi 5,7 milliárd forintot, értékbeli megoszlásukat tekintve a legnagyobb részük a diszkontáruházakban talált gazdára.
„A leggyakrabban vásárolt biogyümölcsökhöz tartozik a citrom, a banán, a narancs, az alma és a mandarin. A biodéligyümölcsök kiskereskedelemben látható dominanciáját a kedvező ár-érték arány, az egész évben biztosított elérhetőség és a fogyasztói egészségtudatosság együttesen magyarázzák, ugyanakkor kívánatos lenne, hogy a hazai biogyümölcsök is nagyobb arányban jelenjenek meg az üzletek kínálatában. Bár az árak és a forgalom értéke a legtöbb biotermék esetében jelentős növekedést mutat, az eladott mennyiség egyes termékeknél kisebb-nagyobb mértékben visszaesett, ami a jelentős inflációból adódik. Értékesítési volument tekintve például a bioalma forgalma esett vissza jelentősen, mintegy egyharmadával, miközben a forgalmi értéke 20%-kal nőtt.” – mondta el Dr. Györéné Dr. Kis Gyöngyi, az Ökológiai Mezőgazdasági Kutatóintézet projektvezető kutatója.
Az üzlettípusok sorrendjét tekintve a szupermarketek a drogériákkal együtt generálták abszolút értékben a legnagyobb forgalmat Magyarországon 2022 és 2024 között, 54%-os részaránnyal a vizsgált biokategóriákra vonatkozóan. A diszkontok ugyanebben az időszakban szintén meghatározó szerepet játszottak (28%). Az e-kereskedelem fejlődése a bioszektorban is igen jelentős, hisz 67,8%-os növekedéssel a legdinamikusabban fejlődő értékesítési csatornának bizonyult, tükrözve az online vásárlási szokások és a környezettudatos fogyasztás erősödő kapcsolatát. 2024-ben már a biotermékek 8%-át adták el e-kereskedelem útján. Mindeközben a hipermarketek szerepe csökkenni látszik a bioértékesítésben.
Magyarországon az ökológiai termelők száma 2005-ről 2023-ra megnégyszereződött, mintegy 1500 gazdasági szereplőről 6000-re nőtt, valamint a termőterületek mérete is dinamikusan nőtt ebben az időszakban. 125 000 hektárról 320 000 hektárra emelkedett a hazai tanúsított ökoterület (2,5-szeres növekedés), amivel a 2,6%-os ökoterület részarány 6,4%-ra emelkedett. Ezzel Magyarország a 25. legnagyobb ökoterülettel rendelkező ország a globális rangsorban.
Olvasd el ezt is!


