A visszaesés biztos, a mértéke nem
Lassan öt éve dobta piacra az első okos élelmiszereit, a Vitajó cipókat a debreceni cégcsoport, és folyamatosan, évről-évre nőtt ezeknek a piaci részesedése. Az utóbbi két-három hónapban, amikor komolyan hozzá kellett nyúlni az átadói áraikhoz, először fordult elő, hogy kevesebbet adtak el belőlük. „A kényszerű emeléssel a fogyasztóknál egy erős árérzékenységi hatást érhettünk el, de a piacnak is be kell látnia, hogy nem bukhatunk a termékeinken, hiszen akkor tönkremegyünk. Az áremelésekkel általában volumeneket veszítenek a piaci szereplők, de ezeknek a folyamatoknak a hatását, a mértékét egyelőre senki nem tudja prognosztizálni” – mondta el Szakács Tamás. Véleménye szerint a fogyasztók sok esetben (például a rezsicsökkentés torzító hatásai miatt) nincsenek tisztában azzal, hogy a nekik juttatott árkedvezményeket a vállalati szféra fizeti meg.
A lét a tét
"A mi gázszámlánk öt és félszerese a tavaly szeptemberinek, az áramszámlánk majdnem háromszorosa a decemberinek, és ezek a világpiaci valós árak…”. A vezérigazgató szerint ennek az évnek nem az a tétje, amit tavaly gondoltak, hogy majd szépen növekednek, az új bake-off üzemük termelését felfuttatják és hasonlók, hanem, hogy ebben a helyzetben egyáltalán életben maradjon a cég. „Nagyjából az egész élelmiszeripar hasonló kihívásokkal küzd, ezúttal (és nemcsak a mi ágazatunkban) tényleg a lét a tét. Olyan szintű kiszámíthatatlanság, tervezhetetlenség van a rendszerben, és olyan mértékű változások történnek, amik a szokványos gazdasági eszközökkel gyakorlatilag kezelhetetlenek" – jelentette ki a cégvezető, csatlakozva azon kollégái vélekedéséhez, akik szerint a klasszikus közgazdasági tankönyveket „ki lehet dobni a kukába”, új módszerek kellenek.
Ahhoz azonban, hogy ez utóbbiak mibenlétéhez érdemi ötleteket, javaslatokat fogalmazzanak meg a döntéshozók számára, a vállalatvezetőknek nem áll rendelkezésükre elegendő érdemi információ. „Egyelőre azt érezzük, hogy a sütőiparban munkaerőhiány van, ugyanakkor nem tudjuk, hogy a folyamatosan növekvő infláció miatt, a keresletcsökkenés, a termelési anomáliák és egyebek miatt visszaesik-e a gazdaság és milyen mértékben, valamint, hogy annak az egyes iparágakra, köztük a sütőiparra, és végső soron a piacra milyen hatása lesz” – véli.