Fotó:Shutterstock
A magyarok már az Auchanban vannak, a Penny Market és a Tesco lehet az új célpont?
2021-09-23
Iparági forrásokra írja azt a G7 gazdasági portál, hogy a jelenlegi, kisebbségi magyar tulajdon jó eséllyel idővel többségi lesz az Auchanban, de folynak tárgyalások a Penny Market átvételéről és – örökzöld témaként – a Tesco magyar tulajdonba kerülése is lehetséges, bár az érintettek ezt mindig, ezúttal is vehemensen cáfolják.
Orbán Viktor miniszterelnök 2016 őszén arról beszélt, hogy négy olyan terület létezik, ahol muszáj elérni, hogy a hazai tőke a nemzetközi fölé nőjön.
Ezek a média, a bankok, az energia és a kiskereskedelmi hálózat. Hárommal megvagyunk, a negyedikbe beletörött a fogunk. Kénytelenek vagyunk ezért új ötleteken dolgozni. Sajnos a kereskedelmi hálózatok furfangosabbak nálunk. Még néhány év, és ezt a célt is teljesítjük.
Az Auchanban már van kisebbségi magyar tulajdonos, ahhoz azonban, hogy a miniszterelnök elképzelései megvalósuljanak, nézzük meg először, mekkora összegről, piacról, ha úgy tetszik, falatról van szó.
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint 2020-ban az élelmiszer jellegű vegyes kereskedelem összesített magyarországi forgalma közel 4600 milliárd forint volt, egyszerű számolás szerint tehát a kormány szerint az lenne kívánatos, ha például tavaly legalább 2300 milliárd forintot (és a hozzá tartozó áfát) a magyar tulajdonú boltokban költötte volna el a lakosság.
A G7 által idézett iparági felmérések szerint a piac első kilenc szereplőjének éves bruttó (azaz áfával együtt számolt) forgalma tavaly durván 5000 milliárd forint volt (a mérést nehezíti, hogy nem mindegyik cégnél egyezik meg az üzleti év a naptárival). Ebből gyakorlatilag lehetetlen pontos nettó értéket számolni a forgalom áfakulcsok szerinti megoszlásnak ismerete nélkül, de ha durva közelítő értéknek elfogadható, hogy a piac kilenc nagy szereplőjénél csapódik le közel 4000 milliárd forint, akkor a sok kis – jellemzően magyar – bolt körülbelül 600 milliárdon osztozik.
Ehhez a 600 milliárdhoz lehet hozzáadni a három nagy magyar lánc (Coop, CBA és Real), összesített teljesítményét, azaz körülbelül 1300 milliárd forintot, ez összesen így 1900 milliárd forint volt tavaly. A cél tehát már egyszerűen csak az, hogy mindezt legalább további 400 milliárdos magyarosított forgalommal egészítsék ki.
A Tesco kivonulása ugyan már évek óta örökzöld sláger, de eddig sosem következett be, és a cég a lap kérdésére ismét egyértelműen megerősítette, hogy nem eladó, hosszú távon is elkötelezett a magyar piac iránt. A Penny Market szintén határozottan reagált, azt írta, hogy a Penny magyarországi hálózata nem eladó. Nem folynak olyan potenciális tranzakcióval vagy felvásárlással kapcsolatos megbeszélések sem, amelyek közvetlenül érinthetnék a Penny magyarországi üzlethálózatát.
Mindenesetre a Tesco egyedül is simán hozná Orbán Viktor álmának teljesülését, a magyar többséghez elegendő, ma még hiányzó éves forgalmat.