Fotó:123RF
Létezik, hogy 10-ből 6 bolt benézi ezeket a fontos új szabályokat? Igen
2021-04-09
A vizsgált esetek több mint felénél, 310-ből 183 webáruháznál és üzletnél talált kifogásolni valót a fogyasztóvédelmi hatóság a 2021. januárjától életbe lépett szavatossági és jótállási szabályok betartásának elmulasztása miatt. Összesen 2,7 millió forint bírságot osztottak ki.
2021. januárjától új szabályok léptek érvénybe a szavatossági és jótállási kötelezettségek és előírások terén. Ezt a lépést több dolog is indokolta. Hosszú évek óta a garanciális ügyintézés hiányosságai miatt érkezik be a legtöbb vásárlói bejelentés a fogyasztóvédelemhez. Tavaly például 25 ezer esetben tettek panaszt a vásárlók, aminek jelentős részét képviselték a szavatossági és jótállási reklamációk. Emellett már csaknem 17 éve nem történt változás a szabályozásban, így érett már a reform. A változások a fogyasztókat is jobban védik, illetve a vállalkozások kötelezettségeit is egyértelműbbé tették.
A hatóság az első szabálysértéseknél csak figyelmezteti a vétkes vállalkozásokat, utána viszont pénzbírságra lehet számítani, ami 100 és 300 ezer forint között mozog. A részletes módosításokat ITT találjátok.
Idén a fogyasztóvédelem 310 üzletet és webshopot ellenőrzött, hogy betartják-e az új szabályozásokat. Az ellenőrzés az alábbi eredményekkel zárult:
A fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkár elmondta, hogy a nagyobb áruházak és üzletláncok általában megfelelően betartják a szabályokat, egyedi figyelemfelhívó és szóbeli tájékoztatással informálják a vásárlókat az új jogaikról. Sokan azonban még a régi szabályokat sem tartják be rendesen. A tárca közelmúltban közzétett Fogyasztóvédelmi szakmapolitikai programja a következő időszak kiemelt feladatai között az első helyen említi az új előírások betartásának ellenőrzését, így folyamatos és szigorú hatósági vizsgálatokra lehet számítani.