Valóra válik a hazai motorosok egyik nagy nosztalgiaálma: a legendás cseh Jawa ismét elérhető lesz Magyarországon, méghozzá modern technikával, de a régi idők stílusában.
A XX. század egyik legikonikusabb motormárkája, a cseh Jawa hosszú szünet után újra megjelenik a magyar piacon - számol be a Vezess.hu. A második világháború utáni évtizedekben a „csepptankos” Jawa 250/350 modellek a hazai utak megszokott szereplői voltak, különösen az 1962–1974 között gyártott 559-es széria. A márka története egészen 1929-ig nyúlik vissza, amikor František Janeček megvásárolta a német Wanderer motorkerékpár-üzletágát, a név pedig a Janeček és Wanderer szavak összevonásából született. A gyár 1946-ban mutatta be a később világsikert arató Jawa 250 Perák modellt is.
Szocialista sikertörténet
A Jawa motorkerékpárok egykor a keleti blokk országaiban, köztük Magyarországon is rendkívül népszerűek voltak, de a rendszerváltás után a márka nehéz időszakot élt át. A kétezres évekre szinte teljesen eltűnt a piacról, miközben néhány régi konstrukciót Latin-Amerikában még árusítottak. Az új lendületet egy indiai vállalat, a Mahindra & Mahindra adta meg, amely 2018-ban megvásárolta a Jawa nevet, és modern technikájú, de nosztalgikus hangulatú motorok gyártásába kezdett.
Az első új generációs modelljük, a 300 CL, olasz mérnökök közreműködésével született, 297 köbcentis, vízhűtéses, négyütemű motorral, 23 lóerős teljesítménnyel és modern fékrendszerrel, ABS-szel. Most pedig végre Magyarországon is elérhető lesz a 300 CL mellett a klasszikus stílust idéző Bobber 350, valamint a modernebb formavilágot képviselő JAWA 400 Geeny is, mindegyik európai szabványoknak megfelelő kivitelben.
Egy Simson ma már milliókat érhet
Egyre szembetűnőbb, hogy a KGST-s járművekkel kapcsolatos nosztalgia nem csak a Ladák árát érinti. A Simsonok drágulása egészen zavarba ejtő: bár 10 éve még egyértelműen ezek voltak a legolcsóbb kismotorok, manapság már a milliós árcédula sem elképzelhetetlen - írtuk korábban.
Az átlagos segédmotoros kerékpárok 45 km/órás megengedett végsebességével szemben Németországban ráadásul akár 60 km/órával is közlekedhet az, aki egy Simsonon ül. Sok tulajdonos ezért gyakran modern alkatrészekkel újítja fel a veterán kismotorokat, miközben az eredeti típusazonosítót megőrzi. Ezek a darabok a német piacon akár 4000 eurót, 1,6 millió forintot is érhetnek.
A különös helyzetet a történelem szülte, az NDK-ban gyártott, 1992. február 28. előtt forgalomba helyezett motorkerékpárokra ugyanis nem vonatkozik a 45 km/órás korlátozás.