Fordulat zajlik Németország autópiacán: a kínai BYD nemcsak szakembereket csábít el riválisaitól, hanem a kereskedők számára is egyre nagyobb vonzerőt jelent. A Stellantis két korábbi vezetője, Maria Grazia Davino és Lars Bialkowski – ma már a BYD európai és németországi ügyvezetői – az Automobilwoche-nek nyilatkozva elmondták: nem ők keresik a kereskedőket, hanem azok jelentkeznek náluk, mert ígéretes üzleti lehetőséget látnak a kínai márkában - derül ki a Totalcar cikkéből.
 

Szinte megállíthatatlanul nyomulnak előre

A tendencia különösen érzékenyen érinti a Stellantist, amelynek rüsselsheimi Opel-központjában felháborodást keltett a BYD térnyerése. Kereskedői szerződéseket egyelőre nem bontottak fel, de a feszültség nő. A BYD közben látványos ütemben bővít: az év eleji 26 németországi kereskedésből mára 50 lett, és 2025 végére 120 helyszínt terveznek.

A kínai gyártó tőkeerejének köszönhetően akár veszteségesen is hajlandó terjeszkedni, ami több piaci szereplőt aggaszt. Jelenleg főként a céges flottavásárlások hajtják az értékesítést, a magáneladások aránya mindössze 12 százalék. Ugyanakkor a márka olyan rendelésállománnyal bír, amelyet nehéz kiszolgálni. Rövid távú céljuk 50 ezer autó eladása Németországban, 2026-ra pedig további 300 telephely nyitását tervezik.

A két véglet

Bő két éve mutatta be a BYD a Dolphin Surf nevű elektromos autóját. Az eladások rekordsebességgel haladnak, már 1 millió darabot gyártottak belőle. Az A00 szegmensben már piacvezető a modell és esélyes, hogy valamikor - akár a nem távoli jövőben - népautó legyen.

3990 mm-es hosszúságával, 1720 mm-es szélességével, valamint 1590 mm-es magasságával a Dolphin Surföt a szűk városi utcákra és parkolóhelyekre találták ki. A BYD saját fejlesztésű e-Platform 3.0 padlólemezének köszönhetően a belső tér és a csomagtartó kapacitása azonban a felsőbb kategóriák modelljeivel is felveszi a versenyt, így akár családi autóként is állja a sarat.

A BYD Dolphin Surf májusban lépett be a magyar piacra. Az autó Active felszereltséggel 7 990 000 forintos akciós, bevezető áron elérhető. A nagyobb akkumulátorral szerelt Boost változat ára 9 840 000 Ft, míg 115 kilowattos teljesítményű és 43,2 kWh kapacitású akkumulátorral szerelt Comfort modell ára 10 870 000 Ft.

Úgy tűnik, a BYD a modellpaletta minden szegmensében szeretne maradandót alkotni: a kiszivárgott dokumentumok szerint érkezik a Yangwang U9 Track Edition, amely 3019 lóerős teljesítményével a világ legerősebb elektromos autói közé léphet. A modell kifejezetten pályahasználatra készül, radikális aerodinamikával és csúcstechnológiás hajtáslánccal.

A BYD már az alap Yangwang U9-zel is felkeltette a figyelmet: ebben az autóban négy villanymotor közel 1300 lóerőt adott le, 2,36 másodperces 0–100 km/h-re történő gyorsulással. A jármű képes saját tengelye körül megfordulni és légrugói segítségével pedig akár kátyúkon is átugratni. A Track Edition azonban teljesítményben is új dimenziót nyit.