Európa mellett Afrikát és hamarosan Ázsiát is meghódíthatják a magyar kisgépek
Fotó: Shutterstock

Magyar traktor hódíthatja meg a nemzetközi piacot

Kistraktorral hódít a nemzetközi piacon egy hazai cég. Már Afrika és Európa több országában dolgoznak a magyar kisgépek, de felbukkanhatnak Ázsiában is a közeljövőben.


Több kontinensen hódít a magyar kistraktor

A Renner 5044-es kistraktorokat 50 vagy 80 lóerős dízel-, valamint 80 lóerős benzinmotorral szereli fel Jánoshalmán a Renner Bt. A cég a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetemmel (MATE) is együttműködik a traktorok vegyes, benzin-gáz, valamint elektromos meghajtásának a fejlesztése miatt. Azonban a villanytraktorok egyelőre nem rendelkeznek elegendő teljesítménnyel a nehéz talajmunkákhoz. Emellett a vállalat vezetője elmondta, hogy már több kontinensen munkába álltak a magyar kisgépek.

Madagaszkáron és Erdélyben már régebb óta dolgoznak 50 lóerős Renner traktorok. Hamarosan Szerbiában és Angolában is munkába áll egy-egy erőgép, de az erősebb, 80 lóerős. Bosznia-Hercegovinába pedig 15 traktort szállítunk idén

- idézi Dr. Renner Tamás cégvezetőt az Agroinform.

Hozzátette, Kirgizisztánból is érdeklődnek a traktorok iránt. Azonban az ottani piac speciális fejlesztéseket igényel a járművön. Egyébként a közép-ázsiai országok magashegyi éghajlatán a vegyes, gáz- és benzinmotor a legkedvezőbb, a szubszaharai térségben pedig a magasabb hőmérséklet miatt nagyobb hűtőre van szüksége a kistraktoroknak.

Szépen fogytak a traktorok

Magyarországon tavaly 4536 új traktort helyeztek forgalomba, 36 százalékkal többet, mint 2021-ben. Az eladások 2022 minden hónapjában felülmúlták az előző év azonos időszakának forgalmát. Az új mezőgazdasági pótkocsik forgalomba helyezése is nőtt, az 1711 darabos értékesítés éves összevetésben 11,7 százalékos emelkedést jelent.

Azonban jelentős csökkenés volt a kishaszonjárművek piacán, ahol az előző évinél 23,2 százalékkal kevesebb, 17 652 modellt regisztráltak 2022-ben.

Viszont a nagyhaszonjárművek forgalma 2022-ben 27,5 százalékos növekedést hozott. A közúti nehéz pótkocsi értékesítési trendje, ha sokkal lassabban is, de követte a nagyhaszonjármű piac alakulását. Tavaly 3356 közúti pótkocsit helyeztek forgalomba, 10,5 százalékkal többet, mint 2021-ben.

Emissziómentes kistraktorral bővülhet a piac

Ha a traktoroknál tartunk: hamarosan új elektromos kistraktorral bővülhet a piac. A Keestrack B1e névre keresztelt e-traktort a belga Keestrack gépgyártó fejlesztette ki együttműködve a svájci Rigitrac-kel (hasonlít is a fejlesztés az Rigitrac SKE 40 traktorra) és az olasz Goldonival. A mezőgazdasági gép névleges teljesítménye 54 (40kW), de a maximális 87 lóerő (64kW). A Keestrack eddig leginkább a zúzógépeiről, a rostáiról, a marógépeiről és a rakodógépeiről volt ismert.

A három cég közös célja, hogy növeljék az elektromos traktorok piacát és kínálatát. A B1e-t a Goldoni olaszországi gyárában fogják gyártani, de meghagyják a Keestrack márkanevét. Egy kivétel lesz, Svájc, ahol a Rigitrac neve alatt fog futni a termék.

Egyébként a svájciaknak nem ez az első elektromos modelljük, hiszen 2019-ben mutatták be az SKE 50-es emissziómentes traktorjukat. A B1e a napokban debütál a müncheni Bauma kiállításon, azonban egyelőre nem tudni, hogy kiskereskedelemben mikor lesz kapható, valamint mennyibe fog kerülni.

Amennyiben kíváncsi vagy rá, hogy melyek lehetnek 2023 legjobb traktorjai, ajánljuk figyelmedbe EZT a cikkünket.


The Conversation

Ne hagyd ki!