Mezőgazdasági vállalkozás akár közösségi finanszírozásból is elképzelhető
A Kövesdi család Hartán működteti háztáji gazdaságát. Előfizetőik online nézhetik, hogyan művelik Kövesdiék a kertjüket, ahonnan aztán a vásárlóik heti rendszerességgel megkapják az előfizetésük gyümölcsét – és zöldségeit.


Vállalozzás közösségi finanszírozásból

Kövesdi Gábor családja mintegy 30 éve gondozza kertjét a Bács-Kiskun megyei Hartán. A náluk megtermelt zöldségeket és gyümölcsöket frissen szállítják a megrendelőikhez akár heti rendszerességgel. A vásárlóik a mezőgazdasági főszezon előtt fizetnek a kert egy részéért - gyakorlatilag földet bérelnek tőlük. Földarányosan pedig akár minden héten megkapják az adott területen termelt zöldségeket egy kosárban. Személyesen a család valamelyik tagja viszi házhoz, a kertészeti szezon ideje alatt – írja az Agrárszektor.hu cikkében.

„Fontos megjegyezni, hogy teljesen vegyszermentes a kert, illetve minden terménynek legalább a 10 százalékát rászorulóknak visszük. Tehát kapsz te is egy csomagot és jótékonykodsz is”

- magyarázta Kövesdi Gábor, a MyFarm Harta alapítója az általa kitalált „online közösségi kert” rendszerét.

A fiatal vállalkozó gyerekkora óta tapasztalta azt a problémát, hogy hiába termeltek kiváló minőségű árut a helyi gazdák, nehézséget jelentett számukra az értékesítés. Ha nem tudták eladni a termékeiket, vagy rossz áron sikerül, veszteséges volt a gazdaságuk. Az új rendszer azonban megoldást jelentett erre a problémájukra.

Az első szezonban mintegy 100 előfizetővel és 500-600 négyzetméteres kerttel indították el a projektet. Már a legelső évben tapasztalták, hogy nagy a kereslet a termékeikre, ezért a következő szezont dupla akkora kerttel kezdték. Azóta pedig tovább bővítették gazdaságukat: elindították a „boldog” tyúkfarmjukat, amelyben az állatok „boldog” tojást tojnak. Később pedig más termelőktől származó húsárukkal is bővítették a kosaraik tartalmát.

Idén ismét mérföldkőhöz érkezett a cég. Csatlakozási lehetőséget hirdettek más vidékek gazdaságainak is a projektükhöz. A 200 jelentkezőből végül 5 kertet vontak be a termelésbe. A bővülés után az ország területének egyharmadát sikerült lefedniük a szolgáltatásaikkal, azonban a jövőben tovább szeretnének terjeszkedni.

„Nagyon fontos a személyes motiváció, hogy a személyes életünket is jobbá tegyük. Nem véletlenül van benne az elejétől kezdve a kötelező 10 százalék jótékonyság is. Szeretnénk társadalmilag is nyomot hagyni és jó dolgot tenni mind a környezetünkért, mind a rászorulóknak segítve. Szeretnénk azt, hogy amit csinálunk, annak legyen hatása”

- beszélt a motivációjukról Kövesdi Gábor.

A 187 éves sikersztori

Nem övék azonban az egyetlen családi sikertörténet, amelyről a Haszon.hu beszámolt a közelmúltban: A Stelcz család húsiparban tevékenykedik mintegy 187 éve. A családi receptek öröklődtek, minden generáció hozzátett valamit az eredeti, ínycsiklandó sváb ízekhez, amit végül Stelcz Ferenc, a Stelcz és Fia Kft. alapítója tökéletesre fejlesztett. Felkerestük Stelcz Ferencet és lányát, Stelcz Barbarát, hogy megismerjük a nagy múltú család történetét és kiderítsük, hogyan vált a minőség szinonimájává a Stelcz és Fia Kft., amelynek kínálata az inyenc.hu webshopon is elérhető.

Ha érdekel a történetük, a velük készült interjút itt olvashatod.

The Conversation

Ne hagyd ki!