Több tízmilliárdos ügyletek, digitális aukciók, érthetetlen informatikai szakzsargon. Bonyolultnak tűnik a „nem helyettesíthető tokenek" világa, segítünk tisztázni a fogalmakat.


893 200 000 forintért kelt el a Twitter alapítójának az első tweetje! Zengett a hírtől nem csak a külföldi, de a hazai sajtó is. Na de várjunk… Mennyiért? A kinek a mije? Ezekre fogunk most magyarázatot adni nektek, hisz az egész világ digitális és pénzügyi szereplői NFT lázban égnek.

Mi az az NFT?

Non fungible token. Nagyjából annyit tesz, hogy nem helyettesíthető token. A token szót nehéz lenne magyarra fordítani, nem is igazán szokás, ugyanis lényegében bármit takarhat, ami digitális. Legyen szó egy műalkotásról, ami a való életben egy festménynek felelne meg, animált GIF-ekről, videójátékokban fellelhető „tárgyakról", vagy akár az előbb említett tweetről, ami egy manapság hihetetlenül népszerű közösségi média platform első bejegyzése volt magától a tulajdonostól.

A lényeg a nevében rejlik: nem helyettesíthető. Maga a technológia igen hasonló a kriptovalutákhoz. Itt is blockchain biztosítja a tulajdonos biztonságát és lenyomozhatóságát (erről hamarosan bővebben is értekezünk), ám van egy nagy különbség: míg például 1 bitcoint bármikor elcserélhetünk egy másik bitcoinra, addig ezeknek pont abban rejlik a varázsuk, hogy nincs még egy olyan, mint amit megvásároltunk. Tehát nem helyettesíthető. Legalábbis jobbesetben, ugyanis itt is vannak átfedések.


​Mire való a Blockchain?

Ezt a technológiát magyarul blokkláncnak hívjuk. Beszédes neve van, ugyanis ez egy blokkokból álló hálózat. Egy forradalmi megoldás, ami elsődlegesen a Bitcoin, majd más kriptovaluták alapja volt, manapság viszont számos területen kezd egyre elterjedtebbé válni. A kezdetekben csak adatokat tároltak a blokkok, manapság viszont már futtatható programokat is.

Alapvetően, nagyon lecsupaszítva, ez a technológia teszi lehetővé a biztonságot és a visszakövethetőséget. Egy nyilvános főkönyvként működik, amely tartalmazza az összes tranzakciót és adatot az aktuális területről. Bárki csatlakozhat a hálózathoz, kezdeményezhet tranzakciókat, és hitelesítheti is azokat, blokkok létrehozásával.

Ezzel egy elosztott hálózat jön létre, aminek következtében a tárolt adatok feltörhetetlenek és meghamisíthatatlanok. Ezért van az, hogy pontosan vissza lehet követni, hogy például kinek mennyi Bitcoinja van. Nincs egy központi szerver, amit ha megtámadnak elvész minden információ. Ugyanis minden egyes blokk, amely szerte a világon a hálózat része, tárolja ezeket az infó-morzsákat.

Természetesen ebből a lakosság is profitálhat, elég egy többszázeres bányászgépet vásárolnunk, amelyet beáldozunk egy blokknak, cserébe viszont csepegtetnek vissza például kriptovalutát. Az NFT is ezt a rendszert használja, így nem fordulhatnak elő hamisítások.

Nagyon magas szinten a nem helyettesíthető tokenek az Ethereum kriptovaluta blokkláncának a részei, ugyanis ez támogatja az NFT-ket. Természetesen más láncok is kiterjeszthetik a hálózatukat a saját tokenjeikre.

​Nézzünk néhány példát!

Mit említettük, bármi lehet ilyen token, ami digitális, még a saját, letöltött agyunk is amit mesterséges intelligenciává alakítunk. Nemrégiben például a Twitter közösségi média oldal első bejegyzését vették meg 2,9 millió dollárért. Azért még fogjuk meg az állunkat, mert ez után fog leesni.

Leginkább arra használják ezt a technológiát, hogy digitális művészeti alkotásokat vásároljanak. Így lényegében olyan, minta festményeket vennénk, csak ezeknek nincs fizikai formájuk. Az egyik leghíresebb alkotó a Beeple művésznevet viseli. Hozzá fűződik az eddigi legnagyobb NFT tranzakció: az alkotását 69 millió dollárért vették meg. De Beeple nemcsak statikus dolgokat készít, az egyik animált alkotása nemrégiben 6,6 millió dollárért kelt el, erről van szó. És itt jön képbe a blockchain.

Felmerülhet ugyanis, hogy „hát én ezt simán le tudom tölteni, egy jobb kattintás, letöltés és kész, van 69 millió dollárom?" Sajnáljuk, de nincs. Ugyanúgy, ahogy a Mona Lisát is hamisíthatják, itt is megtörténhet ez. Viszont a blokklánc segítségével pontosan meg lehet határozni, hogy melyik az eredeti példány és az kinél található.

További példa egy 50 másodperces Grimes videó 390 ezer dollárért, vagy ez a Gucci szellem 3,6 millió dollárért. De beszélhetünk például olyanokról is, akik az általuk Youtube-ra feltöltött videók részleteit értékesítik így.

Például, ha a haszon.hu ilyen technológiákba bonyolódna, ezt a cikket is megvehetnétek. Szóval tényleg mindent, ami digitális.

​Kinek éri ez meg?

Elsősorban ez egy remek lehetőség a művészeknek. Manapság sok alkotó digitális ecsetet ragad, és egy-egy ilyen aukció során sokkal drágábban tudja értékesíteni a műalkotását. Üzlet is van benne, az előbbiek ezt meg is mutatták. Befektetésként is meg lehet vásárolni ezeket, remélve, hogy majd drágábban eladhatjuk őket. Vannak olyan művészek is, akik az eredetit alkotásukat jópénzért eladják, aztán csinálnak belőle sok-sok másolatot, azokat pedig olcsóbban, de tömegesen árusítják. Mindig meg lesz a blokkláncon az eredeti tulajdonos, de így még jobban ki tudják használni a művészetüket. Etikusság szempontjából ez már talán kérdéses.

​Hogyan vásárolhatok?

Fontos, hogy hivatalos csatornákon keresztül vásároljunk. Erre a célra már létrejöttek digitális piacok, ilyen például az OpenSea, a Rarible, vagy a Nifty Gateway. Ezek lényegében aukciós házként működnek. Ez egy újabb üzletág, ami profitál az NFT-őrületből. Ismeretlen, hivatalosan nem bejegyzett forrásból ne vásároljunk!

Valószínűleg egyre többen fogják engedélyezni, hogy ilyen tokenekkel fizethessünk, így vásárlóereje lesz, akárcsak a Bitcoinnak. Az, hogy meddig fog tartani ez az őrület, még kérdéses, ezt majd a piac eldönti. Az biztos, hogy jóval nehezebb, szinte lehetetlen ezeket az alkotásokat ellopni, illetve akár egy múzeumot is létre lehetne hozni velük. Sok lehetőség rejlik még bennük.

The Conversation

Friss

Hasít a PlayStation 5, milliók csaptak le rá

A Sony a PlayStation 5 novemberi piacra dobása óta már több mint 10 millió példányt értékesített a konzolból.
TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS

Elon Musk dolgozóinak megszabták, mit mondhatnak a főnökről

Elon Musk vállalata, a The Boring Company megtiltotta a sofőrjeinek, hogy negatív fényben tüntessék fel az üzletembert. Sőt, a dolgozóknak egy komplett forgatókönyvet is be kell magolniuk, hogy minden kérdésre felkészüljenek-adta hírül a TechCrunch.

A Boring Company portfóliója alapvetően egyszerű termékekből áll. A cég alagutakat fúr és értékesít. Ezek célja csak a megrendelőtől függ. Például földalatti gyalogos és kerékpár (alag)utakat lehet a cégtől rendelni, de a vállalat akár hajókonténerek szállítására alkalmas alagutakat is készít. A cég fő terméke a „Loop". Ez egy olyan alagút, amelyben Teslák szállítanak embereket a különböző állomások között. Egy autó egyszerre maximum öt embert szállíthat: a sofőrt, aki a Boring Company alkalmazottja, és négy utast. Elon Musk cége az első loop-ot alig több, mint egy hónapja adta át Las Vegas-ban. A közel 3 kilométeres alagút nagyjából 1 év alatt készült el, 47 millió dollárból (13,4 milliárd forint). Az alagút és a Teslák segítségével az állomások közötti, jellemzően 45 perces utak 2-3 percre csökkenthetők. A TechCrunch a napokban kiderítette, hogy a sofőröknek egyfajta forgatókönyvet kell követniük munkájuk során Elon Musk védelme érdekében. Hogy ez mit is jelent pontosan? Megszabták, hogy bizonyos kérdésekre milyen válaszokat adhatnak.

Minden szép és jó

Az a feladatod, hogy biztonságos utazást biztosíts az utasoknak, nem pedig az, hogy szórakoztasd őket. Minimalizáld a beszélgetést, és koncentrálj az útra.

-olvasható a Boring Company utazási forgatókönyvében, amelyet a TechCrunch hivatalos úton szerzett meg.

Elon Musk nagyon népszerű manapság, éppen ezért a vállalat nem szeretné, ha az alkalmazottak negatív fényben tüntetnék fel őt. Legalábbis a szkriptből erre lehet következtetni. A forgatókönyv egyértelmű utasításokat ad a sofőröknek, hogy mindenáron kerüljék az üzletemberrel kapcsolatos kérdéseket. Szemezgessünk még a dokumentumból!

Ez a kérdéskategória (minden, ami Musk-al kapcsolatos) rendkívül gyakori és rendkívül érzékeny téma. Az utasok rajongása az alapítónk iránt elkerülhetetlen, a hozzá köthető kérdések dominálhatják a beszélgetést. Legyen a lehető legrövidebb, és tegyen meg mindent, hogy leállítsa a beszélgetést. Ha az utasok továbbra is erőltetik a témát, udvariasan közölje:" Sajnálom, de tényleg nem tudok mit hozzáfűzni" majd váltson témát.

A vállalat az erőszakosabb utasokra is felkészült. Ha tovább kérdezgetik a sofőrt, hogy milyen vezető Musk, illetve, hogy szeret-e neki dolgozni, az alábbi választ kell adnia:

Természetesen, ő egy nagyszerű vezető. Mindannyiunkat arra motivál, hogy remek munkát végezzünk!

Na de mi van akkor, ha az utasok rákérdeznek Elon Musk Twitteres ámokfutásaira?

Elon közszereplő. Azért vagyunk itt, hogy fantasztikus utazási élményt nyújtsunk!

Igaz, amit az újságok írnak róla? Udvariatlan főnök? Füvezik? Nem engedi, hogy az alkalmazottak szabadságra menjenek?

Nem olvastam ezeket a cikkeket, de nekem más tapasztalataim vannak vele kapcsolatban.

Mióta dolgozol a cégnél?

Elég ideje ahhoz, hogy úgy ismerjem az alagutakat, mint a tenyeremet!

Mennyi baleset köthető a rendszerhez?

Ez egy nagyon biztonságos rendszer.

Nos, nagyjából így néz ki a Boring Company valós idejű, hónapokig, évekig tartó, élőszereplős „filmjének" forgatókönyve.

Vannak bajok

Musk azon dolgozik, hogy minél több városban létrehozzon egy loop-ot, azonban a szakemberek egyáltalán nem biztosak abban, hogy ez jó üzlet. A Boring Company úgy érvel a technológiája mellett, hogy olcsóbban és gyorsabban tud alagutakat kialakítani, mint a hagyományos alagútfúró vállalatok. Ráadásul a loop a felszíni forgalmat is csökkenti. Egy hagyományos alagút, például egy metró esetében mérföldenként 1 milliárd dollárba kerül. Legalábbis a cég honlapja szerint. Ezzel szemben a Boring Company ugyanezt 30 millió dollárból kihozza. Elviekben. Sokan azonban kételkednek Musk szavaiban.

Jian Zhao építőmérnök-professzor, aki mellesleg az alagútfúrás szakértője, nem igazán látja, hogyan valósítaná meg Elon Musk az ígéreteit. A professzor szerint a cég technológiája semmi újdonságot nem adott a világnak, így szkeptikus a vállalat terveivel kapcsolatban.

Továbbá az utasok alig néhány nappal a Vegas-i loop átadása után máris komoly kritikákkal illették a projektet. Sokan arra panaszkodtak, hogy az egymást követő Teslák feltorlódnak, így a beígért pár perces utazás nem valósul meg. Ráadásul egyszerre csak 4 ember utazhat egy autóban. Lehet, hogy a metró drágább, de ott egy fuvarral több száz ember eljuthat a célállomásáig.

Kikötött a világ leghíresebb konténerhajója, sokba fájt a Szuezi kaland

Az Ever Given konténerhajó közel négy hónapnyi késés után végre kikötött Rotterdamban.
TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS

Ne hagyd ki!