Az egyebek között online élelmiszer-forgalmazóként működő Ocado vállalat 10 millió angol fontot fektetett be az önvezető autókat fejlesztő Oxbotica startup-ba, ezzel néhány éven belül új korszakba léphet az élelmiszerkiszállítás.
A világjárvány hatására egyre kevesebb vásárló látogatta a szupermarketek fizikai boltjait, viszont annál többen fordultak az online területek felé. A házhozszállítási igények növekedésével jelentősen megugrottak a vállalatok logisztikai költségei is. A kiadások csökkentésére az egyik legjobb megoldásnak a raktárak automatizálása bizonyult. És bár a helyiségek robotizálása hatékonynak mutatkozott, maga a kiszállítás továbbra is tetemes ráfordításokat igényel a szupermarketektől, ezek a költségek akár a kiadások 10 százalékára is rúghatnak
A szupermarketek életében az élelmiszerkiszállítás a legnagyobb költség, aminek a felét a munkaerő kifizetése emészti fel. Bár az automatizálás a kezdetekben szignifikáns befektetéseket igényel, a kiadások közel 5 százalékának megtakarítása hosszútávon gyümölcsöző lehet, főleg egy olyan szektorban, ahol általában igen alacsony árréssel működnek a vállalatok
- nyilatkozta a Sifted-nek Alex Harvey, az Ocado technológiai vezetője.
Mi a titok?
Az Ocado már évek óta olyan raktárakat épít, ahol szinte egyetlen ember sem dolgozik. A munka nagy részét robotok végzik, összehangolt működéssel szinte minden feladatot el tudnak látni, kiválogatják a rendeléseket, összekészítik a csomagokat, és átadják azokat kiszállításra. Az Oxbotica önvezető technológiájának köszönhetően most még egy lépéssel tovább vihetik az automatizálást, ugyanis sofőr nélküli autókat terveznek piacra dobni, amivel teljesen átalakíthatnák a kiszállítás utolsó fázisát.
A két cég már korábban is dolgozott együtt, 2017-ben meg is történtek az első vezetési tesztek az önvezető autók prototípusaival. Azóta az Oxbotica technológiája annyit fejlődött, hogy hamarosan valósággá válhat a sofőr nélküli kiszállítás, ami óriási spórolási lehetőséget nyújtana a cégeknek. Viszont itt még közel sincs vége.
A lehetőségek tárháza a raktárakban tevékenykedő, csomagpakoló gépekkel kezdődik, és kiterjed egészen az olyan robotokig, amelyek az önvezető autókkal a célállomásig mennek, majd kiszállnak a járműből, és egészen a konyhapultig viszik a megrendelt élelmiszereket
-mondta Alex Harvey.
Az Ocado 2 éven belül szeretné piacra dobni az első prototípusokat, de a „konyhapultig begyalogló" robotokra még várnunk kell. A technológiai vezető részletezte, hogy egy ilyen masina megalkotása igen nagy kihívás, hiszen képesnek kell lennie olyan akadályok leküzdésére, mint a lépcsők, az ajtók kinyitása, a földön heverő játékok, vagy akár macskák kikerülése. Továbbá egy minimális szintű emberi interakcióra is alkalmasnak kell bizonyulnia.
Terjeszkedés
Bár az Ocado már évek óta fejleszt önerőből robotokat, az Oxbotica-val való társulás során olyan univerzális, autonóm rendszert akarnak létrehozni, ami minden területre alkalmazható lenne. A terjeszkedésük egyik legnagyobb akadálya az, hogy a legtöbb országban még nem engedélyezett az önvezető autók felügyelet nélküli forgalomba helyezése. Hozzátették, hogy az Egyesült Királyság kormánya hihetetlenül együttműködő, és valószínűleg már idén nyáron elkezdhetik élesben tesztelni a találmányaikat.
Az Ocado már számos nagy kereskedővel leszerződött, köztük az USA-beli Kroger kiskereskedelmi lánccal is. A cég tavalyi éves bevétele 2,3 milliárd angol font volt, amihez 22,5 milliárd fontos piaci kapitalizáció társul.
A két vállalat nincs egyedül, számos riválisuk van a piacon, más-más megközelítéssel. Az észtországi Starship már két éve dolgozik együtt a Co-op Food vállalattal, minirobottal szállítanak ki élelmiszert. Esetükben nem közutakra tervezett, autóméretű robotokra kell gondolni, hanem egy kisebb egységre, ami az érintkezésmentes kiszállítást célozza meg. A pandémia hatására meg is nőtt az igény a szolgáltatásaikra, a Starship 17 millió dolláros befektetéshez jutott.
Egy másik észtországi vállalat, a Cleveron, a napokban mutatta be a közúti forgalomban is helytálló önvezető robotját, ami egy kisebb autó méreteivel rendelkezik.
Ezek a technológiák sok pénzt spórolhatnak a vállalatoknak, viszont rengeteg elbocsájtást fognak eredményezni. Kérdés, hogyan fogják ezt viselni a munkavállalók, és mennyire lesz ez szimpatikus a vásárlóknak.