David Cheesewright tornatanárként kezdte pályafutását az Egyesült Királyságban. Néhány év alatt a világ egyik meghatározó kereskedelmi lánca, a Walmart élére tornászta fel magát. Azt mondja, sikerének egy részét egy ikonikus gyerekkönyvnek köszönheti. A kis hercegről van szó.
Az egyszerűség művészete
Miután otthagyta tanári pályáját, David Cheesewright közel két évtizedet dolgozott a világ egyik leghíresebb kereskedelmi láncánál. Pályafutása során egészen a Walmart International elnök-vezérigazgatói posztjáig jutott, ebben a pozícióban dolgozott 2018-as nyugdíjazásáig. Egy podcastben nemrég kifejtette, üzleti mentalitását, amely ilyen magaslatokba juttatta, részben Antoine de Saint-Exupéry híres gyerekkönyvének, „A kis hercegnek” köszönheti.
Elmondta, hogy a történet legkiemelkedőbb témái megtanítottak neki egy kulcsfontosságú vezetői stratégiát, amelyet bárki hasznosíthat: közelítsd meg a komplex kihívásokat egyszerűséggel.
Cheesewright szerint ugyan fél óra alatt el lehet olvasni az alkotást, a leckék jóval a könyv becsukása után is az olvasóval maradnak. Ilyen például az „ami valóban számít az életben, az láthatatlan”.
Vannak benne elég egyszerű üzenetek, amelyek rendesen betalálnak. De emellett egy komplex könyvről van szó, amely új gondolatokat ébreszt az emberben… sok időt tölthetsz ezek elemzésével, és úgy gondolom, ez üzleti életben is visszaköszön.
-mondta Cheesewright.
Neil Pasricha, a podcast műsorvezetője, aki egyben Cheesewright alkalmazottja volt régebben, mint a Walmart Canada vezetőfejlesztési igazgatója, elmondta, többször is észrevette, hogy felettese az egyszerűség fontosságát hangsúlyozta munkatársai számára. Ezt remekül példázza Cheesewright elvárása, miszerint alkalmazottjai ötleteinek, prezentációinak minden alkalommal át kellett menniük a „nagymama teszten”. Ez azt jelentette, hogy elképzeléseiknek világosnak és egyszerűnek kellett lenniük, hogy a vállalkozáson kívüliek is könnyen megérthessék őket. A témák emészthető „bullet pontokra” bontása útmutatást ad a hallgatóknak, amit bárki könnyen beépíthet a mindennapjaiba.
Az egyszerűség lényege, hogy útmutatást nyújtunk az embereknek. Az évek során azt tapasztaltam, hogy bármilyen témáról legyen szó, ha olyan egyszerű keretek között tudod tartani, amelyek lehetővé teszik a fogalmak egyszerű és tömör magyarázatát, akkor később bonyolultabb dolgokba is belebonyolódhatsz
- magyarázta Cheesewright.
Ne hasonlítgass
Cheesewright egy másik üzleti leckét is levont „A kis hercegből”: Ne hasonlítsd magad másokhoz.
Az egyik kedvenc szimbóluma a könyvben a herceg egyetlen rózsája, amely a bolygóján található. Amikor a karakter a Földre utazik, egy 500 rózsával teli kertet talál. Ebben a pillanatban a herceg rájön, hogy az ő virága különleges, mert az ő személyes felelőssége, hogy szeresse és törődjön vele.
A lecke, amit a legjobban szeretek, az az, hogy nincs olyan, hogy valami jobb vagy rosszabb. Csak olyan van, hogy valami más.
Az üzletember számára ez igen hasznos lecke volt, hiszen a Walmartnál több mint egymillió embert irányított 50 különböző vállalkozásnál szerte a világon.
Van benne jó néhány elég mélyreható üzenet arról, hogy a felnőttek hogyan veszítik szem elől azt, ami igazán számít az életben. Ami számít, az az itt és most, és nem szabad elfelejtened értékelni azt, ami körülvesz, és ami a tiéd
-fejtette ki az üzletember.
A kis herceg tanításaira már sokan felfigyeltek, az eredetileg 1943-ban megjelent francia történet minden idők egyik legszélesebb körben lefordított könyve. Cheesewright szerint ennek valószínűleg az az oka, hogy témái a felnőttek és a gyermekek számára is relevánsak.