Netflixes Squid Game felirat mögött állnak a játék lila ruhás őrzői
Fotó: Shutterstock

A Netflix Squid Game sorozata kis pénzből megy óriásit

Az elmúlt években elképesztően népszerűek lettek a videóstreaming-szolgáltatók, ami ágazati háborúhoz vezetett, amelynek szereplői jellemzően nagy költségvetésű termékekben gondolkodnak. A Netflix azonban ismét bebizonyította, hogy a minőség többet ér, mint a vastag pénztárca.



Zöld lámpa, piros lámpa

A Netflix Squid Game nevű (magyarul „Nyerd meg az életed!") sorozata szeptember 17-én jelent meg a szolgáltató kínálatában, és alig néhány napra volt szüksége, hogy minden rekordot megdöntsön, és a platform legnézettebb sorozatává váljon. A Squid Game-et már több mint 111 millión látták világszerte, így maga mögé utasította az eddigi éllovas Bridgerton-t, amire 82 millióan voltak kíváncsiak az indulásától számított első hónapban. A koreai sikersztori a rendhagyó története és a nézettségi adatai mellett a költségvetése miatt is figyelemre méltó. Bár a Netflix egyelőre nem kommentálta az értesüléseket, de belső dokumentumok szerint 21,4 millió dollárból készült el a sorozat, ami részenként kevesebb mint 2,4 millió dollárt jelent. Nézzük, hogyan viszonyul ez a szám a többi sorozathoz!

Egy rész drágább, mint az egész sorozat

A Stranger Things részenként nyolc, míg A Korona 10 millió dollárjába került a szolgáltatónak. Összehasonlításképp előbbi a hatodik helyet foglalja el, míg utóbbi a top 10-be sem fért bele a népszerűségi listán.

A piaci rivális Disney+ esetében kicsit más a helyzet. A Marvel-univerzumhoz köthető sorozatok, például a WandaVision és a Sólyom és a Tél Katonája egyetlen része akár 25 millió dollárba is kerülhetett a Hollywood Reporter 2019-es értesülései szerint. A Star Wars világában játszódó Mandalóriai is szép helyet foglal el a részenkénti 15 millió dolláros árával. A Mandalóriai esetében ez azt jelenti, hogy a teljes sorozat költségvetése 120 millió dollár volt (37,2 milliárd forint).

Az Apple sem aprózza el a dolgokat. A The Morning Show két évadjára például 300 millió dollárt költött több hírportál szerint is, bár ezt a producer, Mimi Leder tagadta. Mindenesetre, ha igazak a hírek, akkor egy rész a Mandalóriaihoz hasonlóan 15 millió dollárba került. És akkor jöjjön a listavezető.

Világszerte ujjongtak a rajongók, mikor kiderült, hogy sorozat fog készülni a kultikus Gyűrűk Ura filmtrilógiából. Korábbi híresztelések szerint 500 millió dollárt szántak volna több évadra összesen, viszont a Hollywood Reporter értesülései alapján a sorozat első évada önmagában 465 millió dollárba (144,1 milliárd forint) fog kerülni. Persze tegyük hozzá, hogy az Amazon esetében csak a jogdíjak elvittek 250 millió dollárt.

A siker átka

A Netflix érdekes helyzetben találta magát a dél-koreai piacon a Squid Game miatt. Az SK Broadband internetszolgáltató ugyanis beperelte, hogy fizesse ki a kirobbanóan népszerű sorozata miatt megnövekedett forgalommal járó költségeit. A Netflix adatforgalma az SK hálózatain 2018 májusa óta a huszonnégyszeresére nőtt, így a szolgáltatónak már másodpercenként 1,2 billió bitet kell feldolgoznia a streamingszolgáltató jóvoltából. Ez javarészt az olyan koreai sikersorozatoknak köszönhető, mint a Squid Game vagy a D.P. Az amerikai vállalat kijelentette, a cég felelőssége a tartalomgyártásnál, valamint annak elérhetővé tételénél véget ér. A Netflix állítása szerint az internetszolgáltató többletköltségei az internethasználókkal szembeni szerződéses kötelezettségeinek teljesítése során merültek fel, és az internetes világban az adatszállítás "elvileg ingyenes"- derült ki a bírósági dokumentumokból.

Az SK becslései szerint csak 2020-ban 27,2 milliárd koreai vont (hétmilliárd forint) kellett volna fizetnie a Netflix-nek. A Netflix közleményében kifejtette, hogy a 770 milliárd vont (200 milliárd forint) is meghaladó befektetéseinek köszönhetően több mint 16 ezer munkahelyet teremtett az országban, amelyek több mint 5,6 billió vonnal (1 456 milliárd forint) gyarapították Dél-Korea gazdaságát.

A tárgyalás decemberben folytatódik.

Ne hagyd ki!