Az új termék fejlesztése nemcsak versenyelőny, hanem piaci elvárás is. Miként tudjuk meggyőzni a célközönséget, hogy a mi árucikkünk jelenti a jobb megoldást?
Döntő a kommunikáció
Az eredmény a termékelőnyökön túl a kommunikáción, a célpiac befolyásolásán és edukációján múlik. Ehhez érdemes a sikeres termékbevezetők 10 összetevőjét bevetni.
1. Időpont
Első lépésként válasszuk ki a kampányindulás napját. Minél extrémebb, annál jobb: éjszakai bevezetés, hétvége, egy furcsa vagy emlékezetes időpontot, amikor feltűnést kelthetünk a termék körül. Gondoljunk csak arra, hogy a Harry Potter könyvek éjjeli megjelenésekor kilométeres sorok kígyóztak a könyvesboltok előtt.
2. Esemény
Minden bevezetésnél maga az esemény a legeredményesebb értékesítő. Itt nézhetik meg az emberek a terméket, miközben a cég ünnepélyes keretek közt mutatja meg magát. Ez lehet akár egy online élőshow is. Jó ötlet, ha a viszonteladóknak, esetleg a végfelhasználóknak is gyárlátogatást szervezünk. Jól jön még egy különleges fellépő, vonzó nyeremények, sosem látott érdekességek bevetése.
3. Aki kimarad, lemarad
Egy hőn áhított újdonság megjelenése generálhat olyan érzést a célpiacban, hogy ha nem jut hozzá a termékhez azonnal, akkor lemarad az izgalmakról a régi, elavult eszközével. Ezeket a „veszteségeket” kell kommunikálni az új termék mellett.
4. Kifogáskezelés
Ha nem kezeljük a kifogásokat, nem alakul ki az igény a termék iránt. Érdemes átgondolni a következő szempontokat: mi az újdonság, mitől más, mint a többi, kinek való, miért kerül ennyibe, hogyan lesz jobb az élet tőle, milyen garancia jár hozzá.
5. Figyelemfelkeltő sztori
Kreáljunk egy érdekes, de igaz történetet az új termék mellé: „Miért fejlesztettük ki ezt a különleges villanykapcsolót? Mert egy téli estén rájöttünk, hogy a többi gyártó valamiről megfeledkezett…”. Ezzel elérhetjük, hogy az emberek megosszák a történetet olyanokkal, akik nem hallottak róla.
6. Limitált számban
Ha a bevezetési kampányban limitáljuk a megvehető termékek számát, akkor a keresleti igény óriásira fog duzzadni. A várólistán lévők pedig azt látják, hogy gyorsan fogy az újdonság. Hatásos egy online számláló, amely mutatja, hány darab maradt belőle. A limithez köthetünk egyéb előnyöket is: „Az első 500 vásárló nem csak az új termékünket viheti haza elsőként, de rendkívüli meglepetésünket is megkapja!”
7. Edukáció
Egy új termékre igényt kell gerjeszteni. Erre a legjobb módszer, ha már az előbevezetés során is arról bemutatjuk, milyen problémákra fog profi megoldást adni a leleplezés előtt álló újdonság.
8. Garancia
Egy új terméket még azok is fenntartásokkal vesznek, akik szeretnek mindig mindenben az elsők lenni. Ők a célpiac alig 3%-át teszik ki, mindenki más ezekre a véleményvezérekre vár. A kockázat átvállalásával a kivárás ideje nagyban csökkenthető: „Legújabb biztonsági zárunk annyira tökéletes, hogy a megjelenés hetében extrém garanciát is adunk mellé.”
9. Trendek
Az igazán kiváló újdonságokat az igény hívja elő. A GFK kutatása szerint azok a termékek életképesek, amiket a vevőkre és a trendekre figyelve fejlesztettek ki. A legfőbb szempontok itt nem változtak: a kényelem, gyorsaság és ár-érték arány áll a fókuszban.
10. Reflektorfény
Ki kell emelni a többi közül az új terméket. Ezért a kampány idejére tegyük egy külön oldalra a honlapunkon, kerüljön kiemelt helyre a katalógusban, csak az újdonságra koncentráljunk a reklámokban.
Egyre bonyolultabb folyamat a termékbevezetés – a csatornák bővülése és a versenytársak számának növekedése miatt. Csak azok a cégek lesznek sikeresek, amelyek évente akár többször is új termékkel lépnek piacra, jól kidolgozott bevezetési kampány keretében.