Fiatal ember álldogál egy rakétán az égben

Sikereken és bukásokon át vezetett a jelenleg egy startupot irányító Íñigo Amoribieta útja a céges világban. Tapasztalatait megosztotta arról, mire érdemes figyelni egy vállalkozás indításánál és bővítésénél.


Amoribieta menedzserigazgató a norvég Otovónál, amely egy napelemekkel foglalkozó online startup. Korábban a Groupon Spain vezére volt, ahol kulcsszerepet játszott a cég régiós növekedésében. A McKinsey tanácsadó cégnél is megfordult.

A tapasztalatokkal a háta mögött 45 éves korára világossá vált számára, hogy specialitása a vállalkozások kibontakozásának segítése a kezdeti időszakban.

Amikor elérik a 10-15 százalékos növekedést, jöhet egy másik menedzser

– mondta.

Az Insiderrel osztotta meg tippjeit arról, mire kell figyelni egy vállalkozás elindításánál és felépítésénél.

Keress tanulóhelyet!

A vállalkozási őrületben a fiataloknak van egy hátrányuk:

25 éves korban megvan az étvágy, de nincs meg a tapasztalat

- hívja fel a figyelmet Amoribieta.

Azt tudja javasolni azoknak, akik saját vállalkozást akarnak felépíteni, hogy először keressenek egy helyet, ahol tanulhatnak, és ahol megfigyelhetik a hasonló cégek működését. Felidézte, hogy a Groupon számára nagyszerű tanulási terepet nyújtott.

Eladható termékkel jelenj meg!

Amoribieta szerint ez a kulcsigazság magától értetődőnek tűnik, de gyakran elsiklanak felette.

Ez a legegyszerűbb, ugyanakkor a legbonyolultabb dolog, mert a legtöbben más aspektusra fókuszálnak.

Az emberek a név vagy a logó miatt aggódnak.

Én is elkövettem ezt a hibát, gyorsan bele is buktam – mondja.

Szerinte sokkal fontosabb, hogy legyen piaca a termékednek, és az emberek érdeklődjenek iránta.

Egyszerűen beszélj az ajánlatodról!

Az ügyfelek gyakran nem szakavatottak a termékeddel vagy az üzletágaddal kapcsolatban, ezért világosan és egyszerűen el kell tudnod magyarázni nekik a lényeget.

Amoribieta példaként említette, hogy az Otovo ügyfelei gyakran nem tudják pontosan, mennyibe kerül nekik a villanyáram.

Ilyen szinten kell elmagyaráznod nekik: ez ahhoz hasonló, mintha a piacra mennél, és csirkét vennél tojás helyett

- mondja.

Úgy kell fogalmaznod, hogy megértsék, és azt is átlássák, hogy az üzlet nyereséget jelent számukra.

Vedd észre a lehetőséget a visszaesésben!

A lehetőségek nehéz időszakokban érkeznek, és úgy hiszem, a következő években sok ilyen adódik majd

– mondja.

Amoribieta azt javasolja, hogy azokat a szektorokat részesítsük előnyben, amelyeket bizonytalanság jellemez – mint például most az energiaszektort az ukrajnai orosz invázió miatt.

Napi öt percet mindig szánj a csapatodra!

Amoribieta egy dologhoz tartotta magát: mindennap tartott meetinget a csapatának.

Más cégeknél heti vagy havi találkozók vannak, az én modellem szerint viszont napi ötperces megbeszélések voltak. Ez lehetővé teszi, hogy időben értesüljek a problémákról és közösen azonnal kezelni tudjuk őket

- magyarázza.

Tudni kell abbahagyni...

2013-ban Amoribieta létrehozott egy élő fitneszplatformot, amelyen egy személyi edző virtuális órákat tartott alkalmanként 10 résztvevőnek, fejenként 2-3 euróért.

Az ötlet azonban nem jött be.

Ha a kliens személyei edzőt akar, akkor fizet érte, ha úgy akar tornázni, hogy közben a képernyőt nézi, arra ott a Youtube.

A termék nem volt a legolcsóbb, nem volt a legjobb sem. És ez az a pillanat, amikor le kell állni, ha azt látni, hogy túl sok időbe és erőfeszítésbe kerül már a kliensek meggyőzése is

- vonta le a tanulságot Amoribieta.

The Conversation

Ne hagyd ki!