A koronavírus jelentősen befolyásolta a korábban fejlettnek vélt informatikai rendszerek és szervezetek állapotát. Sok vállalat a pandémia alatt a megnövekedett terhelések miatt felgyorsította fejlesztéseit, ám sokszor költséghatékonyság miatt a gyengébb, hagyományos elven működő technológia mellett kötelezték el magukat. Balogh Zsolt, a Liferay közép- és kelet-európai régiójának vezetője szerint ez a jövőben a folyamatok átláthatatlanságát vagy a kommunikációs csatornák közti adatmegosztás nehézkességét eredményezheti. Az infrastruktúra és a humánerőforrás megfelelő és gyors modernizálása érdekében 5 alapelvet azonban nem árt betartani.
1. A technológiai hozzáértés fejlesztése
Sok esetben a vállalatok a manuális folyamatok mellett teszik le a voksukat, ami több emberi hibát fog eredményezni. Azoknál a cégeknél, melyek automatizált biztonsági végrehajtási mechanizmusokat és alkalmazás-programozási felületeket (API) használnak, az informatikusok könnyedén integrálják az új szoftvereket. Az automatizált ügyfélkiszolgáló platformok sokkal kevesebb hibát eredményezhetnek. Érdemes a cégnél a döntéshozó vezetőket is kiképezni az aktuális technológiai megoldásokból és nemcsak az informatikai csapatnak biztosítani az informatikai tudásmegosztást.
2. Saját erőforrások bevetése
Sokat dobhat egy fejlesztés megvalósulásán és sikerességén, ha több terület dolgozik együtt. Érdemes az informatikai és üzleti részlegeket csapatmunkára bíztatni, így több tapasztalat és ember áll majd rendelkezésre. "Erre jó példa, amikor egy pénzintézet a saját informatikai gárdáját vonta be ahhoz, hogy felépítse a bank digitális élményplatformját, amelyen keresztül kiszolgálta ügyfeleit. Ezzel a lépéssel kihagyhatóvá vált a beszállítói kör, s legalább három felesleges módosítást sikerült elkerülni." - magyarázza Balogh Zsolt.
3. Kulcsemberek megtartása
A profi szakemberek létfontosságúak egy cég életében. Nemcsak a munkájuk minősége, de a gyorsaságuk miatt is. A McKinsey tanácsadó cég szerint egy szakértő fejlesztő nyolcszor olyan produktív, mint egy pályakezdő. A toborzás folyamatának alakítása ezért elengedhetetlen. Érdemes olyan programokat létrehozni, melyek a legjobb szakemberek fejlesztésére fókuszálnak. Vezessünk be olyan komplex értékelő rendszereket, amelyekből kiolvasható, hogy a kulcsemberek milyen készségekkel rendelkeznek, s melyek azok a területek, amelyek érdemes fejleszteni. A szakértő szerint „érdemes lenne egy olyan egyvelegre összpontosítani, ahol együttesen jelen van a DevSecOps gyakorlat, azaz a szoftverfejlesztés, az operációs rendszerek, a biztonság, az üzletmenet-folytonosság, a szoftver minőség, illetve a tehetséges szakemberek, az automatizált munkafolyamatok egységessége".
4. Modularitás
Egy modulárisan felépített informatikai rendszer remek platformot biztosít a rugalmas és megfelelő integrációra és infrastruktúra frissítésre. Ezzel a régebbi, elavult rendszerek is képesek lesznek az új technológiákhoz való alkalmazkodásra. Ellenkező esetben sok fejtörést fog okozni egy leharcolt, „toldott-foldott" rendszer új technológiára való átalakítása.
5. A felhasználói élmény javítása
Ha egy ügyfél azt érzi, hogy feleslegesen lopják az idejét, nagyon gyorsan el fog fordulni a szolgáltatótól. Ezért vált fontossá, hogy egyre nagyobb hangsúly helyeződjön a felhasználói vagy vásárlói élmények fejlesztésére, az UX (User Experience - felhasználói élmény) és az MX (More Experience - több tapasztalat) elvek elsajátításával. Bizony nagy verseny van a vásárlók figyelméért és idejéért. Érdemes itt is a csapatmunkára törekedni és összehangolni a részlegeket. Azok a vállalatok, melyek saját erőforrásból, átgondolt stratégia mentén fejlesztik ki az élményplatformjukat, és ki is használják maximálisan azt, óriási előnybe kerülhetnek. Költségeik alacsonyabbak lesznek, könnyen tudnak majd alkalmazkodni az állandóan változó felhasználói szokásokhoz, illetve elsőként fogják bevonzani az ügyfeleiket.