Az ausztráloknák kilőtte a Facebook a hírmegosztást

A viszály a techóriások médiapiaci befolyásának visszaszorítását célzó ausztrál szabályozás miatt robbant ki.


Az ausztrál felhasználók új világra ébredtek, mától nem olvashatnak és nem oszthatnak meg híreket a Facebookon. A közösségi oldal a médiapiac szabályozásáról szóló törvény miatt hozta meg a döntést, bár hozzátette, hogy ez nem volt könnyű. Az amerikai óriás közölte, hogy az ausztrál kiadóknak ezentúl tilos bármilyen tartalmat megosztaniuk vagy közzétenniük az oldalain, ezzel egy időben pedig az ausztrál közönség a nemzetközi hírpiacról származó tartalmat sem érheti el és oszthatja meg.

A vita azután robbant ki, hogy az ausztrál parlamentben decemberben kezdeményezték egy, a médiapiacot szabályozó kódex bevezetését, amely rákényszerítené elsősorban a Google-t és a Facebookot, hogy fizessenek az ausztrál sajtóorgánumokból átvett hírtartalmakért, ellenkező esetben pénzbírsággal sújtják őket.

Különleges kapcsolatrendszer

A hvg.hu idézi a Facebook közleményét, amely szerint a javasolt törvény alapvetően félreértette a platform és a hírtartalmakat megosztó kiadók közötti kapcsolatrendszert, a cégnek így két választási lehetősége maradt: megfeleljen egy olyan médiaszabályozási törvénynek, amely figyelmen kívül hagyja az említett kapcsolatrendszerből fakadó tényeket, vagy szüntesse be a hírtartalmak engedélyezését ausztráliai szolgáltatásaiban.

Nehéz szívvel ez utóbbit választjuk

– áll a közleményben.

A Facebook azzal érvelt, hogy az ausztrál kiadók számára is előnyös, ha megosztják írásaikat. A múlt hónapban a Google amerikai vállalat azzal fenyegetőzött, hogy kivonja keresőmotorját, böngészőjét Ausztráliából, amennyiben az említett törvényt elfogadják. Az ország miniszterelnöke erre azt felelte:

Ausztrália saját maga alkotja meg azokat a szabályait, amelyek keretei között a technológiai cégek működhetnek az országban. Fenyegetésekre nem reagálunk.

A harc folytatódik, a világ pedig figyelmesen követi az eseményeket, mert a végkimenetel más piacokon is jelentősen átalakíthatja a Facebook és a Google médiapiaci, gazdasági, adózási, működési feltételrendszerének szabályozását. Vagy legalábbis ötleteket adhat hozzá.


Ne hagyd ki!