Magyar találmány teszi gyorsabbá és zöldebbé a térkövezést. A kocsibeállók, parkolók, járdák szegélyezése a leginkább munkaigényes és felesleges CO2-termeléssel járó része a térkövezésnek. A betonszegélyek ma is úgy készülnek, mint 50 évvel ezelőtt, rengeteg munkával és jelentős mennyiségű cement felhasználásával, azaz egyáltalán nem fenntartható módon. Egy új magyar szabadalom ezt váltja ki újrahasznosított alapanyagokból gyártott elemekkel, a horgonyzás elvét alkalmazva, a betonszegélyekkel megegyező teherbíró képességet elérve ezzel.
Magyarországon évente átlagosan 2,5 millió méter kerti szegélyt építenek be, melyek alapanyaga a beton. 1 méter kerti szegély legyártásához és szakszerű beépítéséhez 140-150 kg beton felhasználása szükséges, ami 15-20 kg szén-dioxid kibocsátásával jár, így hazánkban évente 40-45 ezer, Európában 4-4,5 millió tonna szén-dioxid keletkezik évente csak a kerti szegélyek kivitelezése miatt.
Ezt a hatalmas mennyiségű szén-dioxid-termelést lehet megspórolni a szegélyezés modern alternatívájával. Barabás Árpád, akinek korábbi szabadalma a gránitfelületű térkő volt, egy olyan szegélyezési eszközt fejlesztett ki, gyártott le és tesztelt, melyhez nincs szükség betonra.
A Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala megvizsgálta, hogy a találmány kielégíti-e az újdonság, a feltalálói tevékenység és az ipari alkalmazhatóság követelményeit.
Mivel mindhárom területen megkapta a találmány a maximális 9 igénypontot, elindult a szabadalmaztatási eljárás, melyet közben további 157 országra terjesztettek ki.
Cement helyett újrahasznosított PVC
A beton egyik fő alapanyagául szolgáló cement gyártásakor brutális mennyiségű szén-dioxid szabadul fel, tonnánként körülbelül 900 kg.
Ezzel szemben a Gyorsszegély beton nélkül, 88%-ban újrahasznosított PVC-ből készül, így a szén-dioxid-terhelése méterenként mindössze néhány gramm.
Hazai gyártás, energiahatékony szállíthatósággal
A Barabás Gyorsszegély fő alapanyagát egy hazai alvállalkozó gyártatja, 100% újrahasznosított műanyagból. A geotextíliát Ausztriából vásároljuk, aminek kis súlya miatt a szállítása energiahatékony, és 1 méter szegélyhez néhány gramm ragasztót használunk, ami Németországból származik
– avat be a részletekbe Barabás Árpád.
Mivel a felhasznált alapanyagok rendkívül könnyűek, a végtermék méterenként mindössze 1 kg, így ennek szállítása akár egész Európába olcsón és kis károsanyag-kibocsátással megoldható.
Teherbíró képesség
A feltaláló először gyalogos- és személyautó-forgalomra szánta a Gyorsszegélyt, de a tesztek alatt kiderült, hogy annak a teherbírása ennél sokkal nagyobb.
Első ránézésre nehéz elképzelni, hogy a gyalogos- és személyautó-forgalomra tervezett térburkolatok szélének megtámasztására egy mindössze méterenként egy kilogramm tömegű PVC-szegély alkalmas lesz. A terhelési tesztek azonban messze túlszárnyalták az elvárásokat. A YouTube-on közzétett videókon sem a személyautó, sem az 5 tonnás targonca, sem a 9 tonnás teherautó nem volt képes elmozdítani a Gyorsszegélyt.
A videómegosztón vizuálisan is szemléltetik a találmány működési elvét, a horgonyhatást és a súrlódási erőt kihasználó technikát, aminek segítségével a burkolat széle 7,5 tonnás teherautókat is játszi könnyedséggel elbír.
A környezeti előnyök mellett a szakemberek is értékelni fogják a magyar találmányt, hiszen a térkövezés legmacerásabb és legnagyobb precizitást igénylő része épp a szegélyezés. Mivel nem kell sem alapot ásni a szegélynek, sem betonozni, sem száradásra várni, egy 3 hetes munka 2 hét alatt elkészíthető a modern eszköz segítségével. (x)