A beszállítói költségszerkezetben az energia súlya a korábbi duplájára nőtt

Keresztbe törhetik a magyar autóipari beszállítók növekedését az energetikai problémák. Ezek a cégek akár 8-10-szeres energiaár-növekedéssel is szembesülhetnek az év végéig. A hazai autógyáraknál ezért fókuszba került az ellátási láncok megerősítése és a rugalmasabb gyártás kialakítása is.


Alábbhagyhat a magyar autóipar eddigi lendülete

Az EY Parthenon friss elemzése szerint a hazai autóipar beszállítói évente 7-10 százalékos növekedést mutatnak – leszámítva a coviddal gyötört 2020-as évet. Tavaly a 250 legerősebb szereplő összárbevétele megközelítette a 9500 milliárd forintot. Azonban idén kockázatot jelent a működésükre, hogy az energia súlya a beszállítói költségszerkezetben 4,7 százalékra, vagyis a korábbi duplájára nőtt.

A közüzemi kiadásokra jellemzően 1-3 éves szerződéseket kötnek az iparágban, ami eddig tompította az elszálló energiaárak hatásait. Azonban a korábbi megállapodásoknak a jelentős része lejár az év végén, az újabb kontraktusokban pedig akár 8-10-szeres áremelkedés is szerepelhet. Viszont a különböző alterületeken eltérően fog érződni a drágulás. Eddig úgy tűnik, hogy a kerék- és gumigyártók, valamint a hajtásláncok és a külső elemek beszállítóinál nőhet meg leginkább az energiaköltség-aránya.

Előre menekülhetnek a cégek

Eddig a gyártók és a beszállítók is fedezni tudták az költségeik növekedését, de hosszabb távon valószínűleg újra kell gondolniuk a stratégiájukat. Úgy tűnik, hogy a közüzemi energia-felhasználásuk csak megújuló energiával, napelemrendszerek és parkok telepítésével optimalizálható. Ezekhez komplex átalakításokra lehet szükség Rózsa Tamás, a kutatást végző tanácsadócég üzletágvezetője szerint.

A zöld és energiahatékonyságot javító beruházások hitelképesség szempontjából is előnyt jelentenek, mivel a bankok nagyobb eséllyel fogják kedvezőbb elbírálásban részesíteni ezeket a projekteket. Számos hitelintézet kifejezetten nyitott a vállalati energetikai beruházásokra

- tette hozzá a szakember.

Gond volt az ellátási láncokkal

A koronavírus-járvány kezdete óta szakadoznak a globális ellátási láncok. A járműgyártásban nagy mennyiségben használt félvezetőkből is hiány alakult ki, ami a termelést is akadályozta. A szektorban a chiphiányra ment rá a tavalyi év, ezért a magyarországi gyáraknak is többször le kellett állniuk.

Hasonló volt a helyzet 2022 elején is, de hónapról hónapra javult az ellátás. A szektor szereplői szerint napjainkra sem rendeződtek teljesen a láncok, de számos területen megszűnt a hiány például félvezetőkből. Viszont több alkatrész jóval drágább lett, mint korábban volt, ami az orosz-ukrán háborúnak is köszönhető.


The Conversation

Ne hagyd ki!