Még mindig szakadoznak az autóipar globális ellátási láncai. Csupán a Fordnál 45 ezer autó áll félkészen, mert nem jut hozzá a befejezésükhöz szükséges alkatrészekhez a cég. A legnagyobb problémát továbbra is a chiphiány jelentheti az ágazatban.
Továbbra is szakadoznak az autóipar ellátási láncai
A Ford a héten közölte, hogy 40-45 ezer pickupjuk és SUV-uk áll félkész állapotban a gyáraikban, mivel nincs meg minden alkatrész a befejezésükhöz. Számos beszállítóval tárgyalnak a helyzet javítása érdekében, azonban a szükséges készletek egyre többe kerülnek, ezért a negyedéves kiadásaik további egymilliárd dollárral fognak nőni. A hírre öt százalékot esett a cég részvényeinek az értéke – írja a CNN.
A járműhiány és az erős kereslet rekordmagasságba emelte az autók árát, azonban a többletbevétel nagyobb részét az autókereskedések fölözik le - amelyek független vállalkozások -, nem pedig az autógyártók.
Több éves probléma a chiphiány
Azonban nem csak a Ford küszködik ellátási zavarokkal, számos autógyártónak problémát jelent a készleteik feltöltése. Leginkább a chipek hiánya miatt több autógyárban is leállt a termelés az elmúlt két évben. Egy átlagos járműben több száz ilyen alkatrész van. Ezek szabályozzák például az üzemanyag-áramlást, a fogyasztást, a biztonsági funkciókat, vagy éppen működtetik az ülésmelegítőket.
Nem ez az első alkalom, hogy chiphiány lépett fel a Fordnál. Márciusban a vállalat bejelentette, hogy néhány SUV-ot a kevésbé fontos chipek nélkül fog leszállítani a kereskedőknek, viszont az értékesítésük után hozzájuk fogják adni azokat is.
Eszement pénzt tolnak az európai chipgyártásba
Írtunk arról is, hogy a chipek hiánya kis túlzással térdre kényszerítette a világ autógyártói mellett például a telefongyártókat és a számítógépgyártókat is. A pici alkatrészek fontosságát remekül példázza a Volkswagen esete: az autógyártó a globális chiphiány miatt tavaly a tervezettnél kétmillió autóval kevesebb járművet értékesített.