Továbbra sem szűnt meg az autóipar legnagyobb problémája

Még mindig szakadoznak az autóipar globális ellátási láncai. Csupán a Fordnál 45 ezer autó áll félkészen, mert nem jut hozzá a befejezésükhöz szükséges alkatrészekhez a cég. A legnagyobb problémát továbbra is a chiphiány jelentheti az ágazatban.


Továbbra is szakadoznak az autóipar ellátási láncai

A Ford a héten közölte, hogy 40-45 ezer pickupjuk és SUV-uk áll félkész állapotban a gyáraikban, mivel nincs meg minden alkatrész a befejezésükhöz. Számos beszállítóval tárgyalnak a helyzet javítása érdekében, azonban a szükséges készletek egyre többe kerülnek, ezért a negyedéves kiadásaik további egymilliárd dollárral fognak nőni. A hírre öt százalékot esett a cég részvényeinek az értéke – írja a CNN.

A járműhiány és az erős kereslet rekordmagasságba emelte az autók árát, azonban a többletbevétel nagyobb részét az autókereskedések fölözik le - amelyek független vállalkozások -, nem pedig az autógyártók.

Több éves probléma a chiphiány

Azonban nem csak a Ford küszködik ellátási zavarokkal, számos autógyártónak problémát jelent a készleteik feltöltése. Leginkább a chipek hiánya miatt több autógyárban is leállt a termelés az elmúlt két évben. Egy átlagos járműben több száz ilyen alkatrész van. Ezek szabályozzák például az üzemanyag-áramlást, a fogyasztást, a biztonsági funkciókat, vagy éppen működtetik az ülésmelegítőket.

Nem ez az első alkalom, hogy chiphiány lépett fel a Fordnál. Márciusban a vállalat bejelentette, hogy néhány SUV-ot a kevésbé fontos chipek nélkül fog leszállítani a kereskedőknek, viszont az értékesítésük után hozzájuk fogják adni azokat is.

Eszement pénzt tolnak az európai chipgyártásba

Írtunk arról is, hogy a chipek hiánya kis túlzással térdre kényszerítette a világ autógyártói mellett például a telefongyártókat és a számítógépgyártókat is. A pici alkatrészek fontosságát remekül példázza a Volkswagen esete: az autógyártó a globális chiphiány miatt tavaly a tervezettnél kétmillió autóval kevesebb járművet értékesített.

Az Intel amerikai chipgyártó korábban jelezte, hogy ezért a következő 10 évben 80 milliárd eurót, azaz több mint 30 ezer milliárd forintot fog invesztálni az európai gyártásába, azóta pedig meg is osztotta a befektetési tervezete első részleteit.

The Conversation

Ne hagyd ki!