Nagyon drágák az új autók, főleg a cégek engedhetik meg maguknak a vásárlást
Fotó: Shutterstock

Van, ahol lakást vehetsz egy jó új autó árából

Az autók piacán is elszálltak az árak, ma már szinte csak a cégek engedhetik meg maguknak, hogy új kocsit vásároljanak. Az előző válság, 2008 előtt szinte csak magánszemélyek vásároltak új autót, és a cégek alig, ez a tendencia mára megfordult, írja a napi.hu.



A legfrissebb összesítéseink alapján az idei adatok azt mutatják, hogy már megközelítőleg 70 százalékos a céges újautó-vásárlások aránya. Míg a magánszemélyek részvétele a piacon mára mindössze harminc százalék. Mindez elsősorban annak köszönhető, hogy egy új autó ára mostanra már olyan magasan jár, amit egy átlagos magyar fizetésből szinte lehetetlen kigazdálkodni

– mondta el a napi.hu-nak Bujáki Zsolt, a Porsche Hungaria kommunikációs igazgatója.


Az elmúlt egy évben a piaci átlaghoz képest csaknem húsz százalékkal emelkedtek az autóárak, egy jól felszereltséggel bíró új személygépjármű jelenleg 8-10 millió forintért kapható. Ha figyelmbe vesszük, hogy az ingatlanpiacon legolcsóbbnak számító megyeszékhelyen, Salgótarjánban átlagosan 188 ezer forint egy lakás négyzetmétere, akkor könnyen kiszámítható, hogy ott 8-10 millióért már meg lehet venni egy 50 négyzetméter körüli otthont.

Érthető, hogy nagyrészt a használt autó marad a megfizethető megoldás a magyar vásárlók számára.

Erős érv a céges vásárlások esetén, hogy egy új autóba beruházni, vagy akár lecserélni a teljes gépparkot operatív lízinggel vagy egyéb finanszírozási formákkal, gazdasági szempontból még mindig sokkal inkább indokolható. Hiszen mégiscsak a munkavégzés fontos eszközéről van szó. Ezt a cégek általában jobban kézben tudják tartani, mint a magánszemélyek

– emelte ki Bujáki Zsolt.

Érdekes adat, hogy az előző válság előtt a tendencia fordított volt: 2008 (a globális pénzügyi válság éve) előtt még elképesztően alacsony volt a vállalati autóvásárlási kedv. 2004-ben például mindössze 20,9 százalék volt a céges újautó-vásárlások aránya. A többi új autóra regisztráló akkoriban mind magánszemély volt.

Az autóipari szakember azt is kiemelte, hogy a 2008-as válságot megelőzően a magyar autópiac még abszolút csúcsokat döngetett. Míg 2004-ben még 210 ezer volt a teljes autó kiszállítás a hazai kereskedőknél, ez a szám a válság utáni évekre, 2009-2010 környékére leapadt 45 ezerre. A céges autóvásárlások csúcsévét pedig eddig 2013 jelentette, a céges fogyasztók 72,6 százalékos arányával.


The Conversation

Ne hagyd ki!