Kompromisszummentes elektromos autózás a BMW-től

Kicsi a hatótávja, órákig kell tölteni, semmilyen vezetési élményt nem nyújt, és még csak nem is fenntartható – gyakran hallható kritikák a megállíthatatlanul terjedő elektromos autókkal szemben. A BMW i4 mindegyik állításra rácáfol.


Kezdjük talán a legfontosabbal, a hatótávval. A BMW első tisztán elektromos meghajtású Gran Coupéja kétféle modellváltozattal érkezett meg az utakra a 2021-es esztendő végén: a BMW i4 eDrive40 egy feltöltéssel akár 590 km, míg a BMW i4 M50 akár 510 km hatótávot kínál. Mindez azt jelenti, hogy a városon belüli autózás, a napi ingázás és egy-egy országon belüli kirándulás mellett már az autópályától sem kell megijednie egy villanyautósnak.

Akkor sem, ha töltésre lenne szüksége. Egy tízperces kávészünet alatt a BMW i4 eDrive40 akár 164 km-re elegendő energiát képes felvenni, a maximális 200 kW-os töltési teljesítményével pedig alig több mint fél óra alatt töltődik fel az akkumulátora 10%-ról, az elektromos autóknál ideálisnak számító 80%-os szintre. Ezen impresszív mutatók – a jobbára autópályák mentén telepített – villámtöltőkön érhetők el, de az elektromos járművek egyik legnagyobb előnye, hogy számos helyen tölthetők, akár úgy, hogy a tulajdonos közben mással foglalkozik. Vásárol, ebédel, tárgyal, dolgozik vagy éppen alszik. Az otthonokba, munkahelyekre, garázsokba felszerelhető BMW Wallbox-szal például egy éjszaka alatt teljesen feltölthető a BMW i4.

Ennyivel persze nem lehetne meggyőzni a márka rajongóit, akik minden egyes bajor modellben a hamisítatlan vezetési élményt keresik. A mérnökök erre is gondoltak, hiszen a feljebb már említett BMW i4 M50 egyben a BMW M divízió első tisztán elektromos meghajtású modellje, melynek dinamizmusáról az első és hátsó tengelyen elhelyezkedő elektromos motorok gondoskodnak. Ezek együtt 400 kW / 544 lóerő maximális rendszerteljesítményt kínálnak, 795 Nm csúcs forgatónyomatékkal megspékelve. A modell gyorsulása álló helyzetből 100 km/órás sebességre így 3,9 másodperc.

Aki azt gondolná, hogy a másik modellváltozattal – a magasabb hatótáv érdekében – a sportos teljesítményt el kell engedni, az téved. Az azonnal rendelkezésre álló 430 Nm-es nyomatékával és 340 lóerejével az eDrive40 változatnak sem okoz gondot egy előzés a belső sávban. Gondoljunk csak bele, néhány éve a sportautók is megirigyelték volna ezeket a mutatókat.

Kompromisszummentes elektromos aut\u00f3 a BMW-t\u0151l Kompromisszummentes elektromos autó a BMW-tőlFotó: BMW

A valódi vezetési élményhez a lóerők persze nem elegendőek. A BMW i4-ben 40 vezetést támogató funkció, számos innováció és prémium hangulat várja a sofőrt, akit a modellbe ülve a jól ismert BMW-s belső tér letisztultabb, modernebb változata fogad majd. A tisztán elektromos Gran Coupéban debütált világpremierként a BMW iDrive kijelző- és operációs rendszer új generációja, melynek középpontjában az érintésérzékeny BMW Curved Display áll. Az ívelt kijelző az utastér stílusos és jövőbe mutató ékeként forrasztja egybe a 12,3” átmérőjű digitális műszeregységet és a 14,9”-os központi kijelzőt.

Még egy figyelemre méltó adat a végére: a BMW i4 eDrive40 modell teljes életciklusra vetített károsanyag-kibocsátása mintegy 74%-kal kisebb egy hasonló teljesítményű benzines modellhez képest, ha töltéséhez kizárólag megújuló energiát alkalmazunk. A gyártás során a BMW Group már megtette ezt a lépést, hiszen mind a modell, mind akkumulátorcelláinak tömegtermelése csak megújuló erőforrások felhasználásával történik. Utóbbiakat úgy tervezték meg, hogy azokból teljesen elhagyhatók legyenek a ritkaföldfémek, de a vállalatcsoport fontos lépéseket tett a másodlagos nyersanyagok, illetve a természetes és újrahasznosított anyagok széleskörű alkalmazása felé is.

Bőséges hatótáv, rendkívül gyors töltés, felvillanyozó BMW-s vezetési élmény, hatékonyság és fenntarthatóság. Akinek fontosak ezek az értékek, biztosan nem fog csalódni a BMW i4-ben. (x)

The Conversation

Ne hagyd ki!