Megdöbbentő mértékben nőtt a villanyautók kereslete egyetlen hét alatt hazánkban. A változás leginkább a hazai üzemanyag-ellátásban jelentkező problémákkal magyarázható. A piac változásai az autók áraira is hatással lehetnek.
Megugrott a kereslet a villanyautókra
A cégek hatósági áras tankolásból való kikerülése napján több mint húsz százalékkal nőtt az elektromos modellekre indított keresések száma a felületünkön, és a rá következő napokban is látszik a fokozott érdeklődés
– nyilatkozta Katona Mátyás, a Használtautó.hu autópiaci szakértője.
A szakember hozzátette, hogy a keresletnövekedést ösztönzi a benzin és a gázolaj magas ára, valamint az egyre nehézkesebb elérhetőségük is. Mindemellett valószínűsíthető, hogy az elektromos autók árszintje növekedni fog a közeljövőben.
Megjegyzi, hogy tavalyhoz képest is megnőtt az igény a villanyautókra. A Datahouse adatai szerint az újautó-eladások nagyjából négy, a Használtautó.hu kereséseinek pedig körülbelül két százalékát (félmillió keresés/hó) adják a tisztán elektromos modellek.
Valóban nőhet az e-autók ára
Korábban is írtunk róla, hogy jelentősen megnőtt az új e-autók ára, a piac ráadásul további emeléssel kalkulál, ami akár az olcsóbb és alacsony fogyasztású motorkerékpárok piacának is kedvezhet.
Költségnövekedés miatt várható, hogy lassulni fog az e-autók megjelenése, mert a gyártók ahelyett, hogy a lehető leghamarabb piacra dobnák őket, inkább a jövedelmezőségre koncentrálnak.
Mindeközben árat is emelnek: a General Motors néhány hete közölte, hogy 6250 dollárral (2 millió 400 ezer forinttal) drágábban adja az elektromos Hummert. Ezt az alkatrészek, a technológia és a logisztika drágulásával indokolta. A Tesla, a Rivian és a Lucid pedig már korábban jelentősen növelte e-autóik kezdőárát.
A következő még nem az elektromos autók évtizede lesz
Egy magyar autós átlagosan 13 500 kilométert vezet egy évben. Elektromos autót csak annak kellene vásárolnia, aki legalább évi 50 ezer kilométert közlekedik, és még így is az autó élete első hat évében csak azt a kibocsátást spórolja meg, amelyet a gyártása során elszenvedett a környezet
- nyilatkozta Knezsik István, az Autós Nagykoalíció és a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke.
A szakember jelenleg elképzelhetetlennek tartja, hogy néhány évtizeden belül csak elektromos autók szeljék a magyar utakon. Ebben az esetben ugyanis „csak a közlekedés fenntartásához legalább két paksi atomerőműre lenne szükség”. Éppen ezért többféle hajtáslánc is elterjedhet a piacon.