Az elektromos autókhoz szükséges nyersanyagok ára több mint duplájára nőtt a pandémia ideje alatt – derül ki egy friss kutatásból. Ez arra kényszerítette a gyártókat a General Motorstól a Teslán át a Lucid és a Rivian startupokig, hogy jelentősen megemeljék az új járművek árát.
A költségnövekedés nem korlátozódik az e-autókra: a hagyományos, belsőégésű motoros járművek nyersanyagárai ugyancsak megduplázódtak ugyanezen idő alatt. Esetükben a költségek autónként 106 százalékkal, 3662 dollárra (1 millió 400 ezer forintra) emelkedtek a 2020 márciusi 1799 dollárról (685 ezer forintról). Itt főként az acél és az alumínium drágult.
Agresszív terjeszkedés vége
Májusban az átlagos nyersanyagár egy e-autóhoz 8255 dollár (3 millió 150 ezer forint) volt, ami 144 százalékos emelkedés a 2020 máciusi 3381 dolláros (1 millió 300 ezer forintos) árhoz képest.
Jelentősen nőtt a kobalt, a nikkel és a lítium ára,
amelyek mind kulcsfontosságúak az e-autók akkumulátorainak gyártásához.
Az e-autó-specifikus költségek 4500 dollárra (1 millió 700 ezer forintra) emelkedtek az elmúlt két évben a korábbi nagyjából 2000 dollárról (761 ezer forintról) – derül ki az AlixPartners összehasonlító elemzéséből.
A következő években az autógyártók agresszívan növelnék piaci jelenlétüket új elektromos autókkal. Az AlixPartners számítása szerint a világpiacon tavaly elérhető 80 modellhez képest 2024-re 200-ra bővülne az e-járművek kínálata.
Vissza az időben
A költségnövekedés miatt ugyanakkor várható, hogy e-autók megjelenése lassul, mert a gyártók ahelyett, hogy a lehető leghamarabb piacra dobnák őket, ismét inkább a jövedelmezőségre koncentrálnak.
A Ford Motor a múlt héten jelentette be, hogy a növekvő költségek miatt szinte megszűnt a profit az elektromos Mustang Mach-E-n. Amikor 2020 végén piacra dobták, még profitábilis volt, ez azonban ma már nem mondható el.
A gyártók közben árat emelnek: a GM a múlt héten közölte, hogy 6250 dollárral (2 millió 400 ezer forinttal) drágábban adja az elektromos Hummert. Ezt az alkatrészek, a technológia és a logisztika drágulásával indokolta. A Tesla, a Rivian és a Lucid már korábban jelentősen emelte e-autóik kezdőárát.
A Goldman Sachs ugyanakkor piaci korrekcióra számít a kobalt, a nikkel és a lítium esetében, erről itt írtunk.