Elon Musk vállalata nagy potenciált lát a technológiában
Fotó: Shutterstock

5 perc alatt feltölthető akkumulátorral kísérletezik a Tesla

Folyamatos a verseny a világ villanyautó-gyártói között abban is, hogy kinek a járművei bírnak nagyobb távot megtenni egyetlen feltöltéssel, valamint mennyi idő alatt tölthető fel az akkumulátoruk. A Tesla most olyan aksikat tesztel, amelyek öt perc alatt feltöltődnek.


Szupergyors akkutöltéssel kísérletezik a Tesla

Jellemzően 100-150 kW-os töltőteljesítményről indulnak manapság a villanyautók akkumulátorai. Viszont a felső-kategóriás elektromos autóknál ez az érték inkább 250-300 kW környékén alakul.

Az izraeli StoreDot az utóbbinál is sokkal jobb eredményeket ért el a szupergyorsan töltődő, 5 perc alatt 100 mérföld (160 km) megtételéhez elegendő energiát magába szippantó cellák területén. Kijelentették azt is, hogy 2028-ra 3 percre, 2032-re pedig 2 perc/100 mérföldre tudják javítani a teljesítményt. Az elkészült akkumulátoraikat néhány autóipari szereplő is teszteli. Például a Tesla.

Az USA Today szerint Elon Musk vállalata nagy potenciált lát a technológiában. Az akkumulátor tesztelése része a Tesla azon elkötelezettségének, hogy csökkenti ügyfelei autóinak töltési idejét. Ráadásul a portál forrásai szerint a Tesla nemcsak partnerségi lehetőséget keres, hanem akár fel is vásárolhatja az izraeli vállalatot.

Az e-cars megjegyzi, Elon Musk korábban is beszélt róla, hogy a vállalata többféle akkumulátort próbál biztosítani a járműveihez. A StoreDot extrém gyorsan tölthető (XFC) aksijai ebben a törekvésben áttörést jelenthetnének, amennyiben alkalmasnak bizonyulnak a tömeggyártásra.

Így lehet kalkulálni az elektromos akkumulátorok élettartamával

Egyébként a Recurrent elemezte 15 ezer villanyautó adatait a tavasszal. Kiderült, a vizsgált járművek nagyjából 1,5 százalékánál volt szükség akkumulátorcsomag-cserére a vártnál korábbi teljesítménycsökkenés miatt (ez a számítás nem vette figyelembe a visszahívásos cseréket - a szerk.).

A kutatásuk arra is rámutatott, a villanyautók akkumulátorának a teljesítménycsökkenése nem lineáris folyamat, hiszen hosszabb távon mérséklődik a kapacitásvesztés üteme. Sok tulajdonos pedig meg sem tapasztalhatja a gyengülést, hiszen előbb túlad az autóján.

Hozzátették, az aksicsere legtöbbször a gyári garancia részeként is megvalósulhat, hiszen számos gyártó akár 8 évig, vagy legalább 100 ezer kilométerig (előfordul, hogy 160-240 ezer kilométerig) vállal garanciát az akkumulátoraira.

A magyar szakemberek szerint sem kell aggódni

A Jövő Mobilitása Szövetség szakértői pedig egy korábbi közleményükben arról írtak, okosan töltve egy megfelelő összetételű akkumulátor akár 2-3 ezer töltési ciklust is kibír teljesítménycsökkenés nélkül, ami 10-15 évi folyamatos használatot jelenthet. Nemhiába adnak a gyártók hosszú garanciákat - a megfelelő használat mellett - az akkumulátorokra.

Minden aksi hatékonysága romlik a használata miatt. Azonban manapság az elektromos autós akkuk jóval tovább bírhatják, mint azt a gyártók előzetesen jósolták. Az élettartamuk inkább a 20 évhez közelít - tehát az autót is túlélhetik - miközben a kapacitásuk folyamatosan növekszik, az előállítási költségük pedig csökken.


Ne hagyd ki!