Egyre több autógyártó próbálkozik hidrogénes megoldásokkal. Legutóbb a Hyundai kapta meg egy új hidrogénautó gyártásához a szükséges engedélyeket. Egyébként több nehézséggel is szembe kell nézniük a jelenlegi hidrogénautó-tulajdonosoknak.
A Hyundai is hidrogénautót dobott a piacra
A Hyundai 2022 nyarán mutatta be az N Vision 74 Conceptet. Azonban csak a napokban kapott zöld utat a modell limitált, 200 darabos gyártása egy dél-koreai jelentés szerint.
Az N74 kódnevű autó egy újszerű, hibrid hidrogénrendszerrel működik, amely az akkumulátort hidrogéncellákkal kombinálja.
A két hátsó tengelyen elhelyezett villanymotorjai összesen 774 lóerő teljesítményre képesek.
A HVG szerint a jármű 2026 júliusától lesz kapható. Két évig fogják gyártani, évi 100-as darabszámmal.
A kezdő ára 500 millió won lesz, vagyis körülbelül 130 millió forint.
Mirai-ok tulajdonosai perlik a Toyotát
Egyébként számos hidrogénautó-tulajdonos csalódott, amiért ilyen autót vásárolt. Emiatt a legelterjedtebb hidrogénmeghajtású autómodell, a Toyota Mirai néhány tulajdonosa jogi lépéseket tett a japán autógyártó ellen. Azt követelik, vásárolja vissza a cég az autóikat.
Az Egyesült Államokból különösen sok panasz érkezett hidrogénautósoktól. Ott a hidrogéntöltő állomások száma héttel csökkent tavaly óta. Jelenleg csupán 52 helyen lehetséges a tankolás.
Ráadásul technikai és ellátási problémák miatt is akadozik ezen töltőállomások működése. Arra is volt példa, hogy nagyon hideg időben a töltőfej egy autóhoz fagyott, és csak szakember tudta eltávolítani.
További gond, hogy a hidrogén ára nagyjából megháromszorozódott az utóbbi időszakban. Így egy tankolás több mint 200 dollárba - durván 74 ezer forintba - is kerülhet.
Mindezen nehézségek miatt 30 tulajdonos perelte be a Toyotát. Egyebek mellett azt állítják, a cég félrevezette őket az autó hatótávolságával és a hidrogénhálózat megbízhatóságával kapcsolatban. Emellett a kereskedők is hazudtak a vezetői élményről.
Hasonló okok miatt korábban is követelték, hogy a japán gyártó vásárolja vissza az autóikat. Azonban a Toyota ezt akkor elutasította. Azzal érvelt, hogy magával a hidrogénautóval műszaki probléma nincsen.