De nem a hazánkban a legrosszabb a helyzet Európában
Fotó: Shutterstock

Itt állunk a visszatekert kilométerórájú autók listáján

Egész Európában sok a visszaélés a használtautó-piacon. Magyarországon is rengeteg a visszatekert kilométerórával értékesített autó, valamint rejtett hibáik is lehetnek az eladott, használt járműveknek. Azonban a régió számos más országában sem jobb a helyzet.


Sok visszatekert órás autó gurul a magyar utakon

Autópiaci átláthatóság alapján a 25 vizsgált európai országból a 17. helyre rangsorolja Magyarországon a carVertical autóipari adatszolgáltató. Az adatbázisuk alapján a magyarországi gépjárműállomány 6,1 százaléka jár visszatekert kilométerórával. A kilométerszámlálókat átlagosan 75 ezer km-rel tekerik vissza. Emellett a járművek 56,7 százaléka sérült meg kisebb-nagyobb mértékben korábban. Az átlagos kárérték pedig 3409 euró, azaz nagyjából 1,3 millió forint volt.

A legkedvezőbb adatokat az Egyesült Királyságban mérték, ahol a jobbkormányos járműpark miatt kicsi a használtan importált autók aránya. Azonban a HVG megjegyi, igen kedvező a helyzet a magyar használtautó-piacnak fontos Németországban is, ahol 3,36 százalék a visszatekert órás járművek aránya. Az átlagos visszaállítás pedig 64 ezer km.

A legrosszabbak értékeket Ukrajnában, Lettországban, Litvániában, Észtországban, Romániában és Lengyelországban mérte a cég. Ezek közül különösen Ukrajna mutatói festenek rosszul. Ott az autók 8,5 százalékát manipulálták átlagosan 100 ezer kilométerrel. A sérült járművek aránya pedig 49,7 százalék.

Dízel, hibrid, benzines? Így áll a hazai eladási lista

Egyébként csökken az érdeklődés a dízelek iránti, továbbra is a hibrid kategóriába tartozó személyautók vezetik az eladási listát Magyarországon. Az első fél évben forgalomba helyezett 53 500 új autónak már 44 százaléka rendelkezett kiegészítő elektromos motorral a Jóautók.hu adatai alapján.

A tisztán benzinesek részaránya folyamatosan csökken, az első fél évben 39 százalék volt. Idén már csupán minden nyolcadik eladott új autó dízelhajtású, a részarányuk a csupán 12 százalék, míg 2020-ban még 20 százalék volt. Hangsúlyozták: a dízelautók visszaszorulásának trendje immár egy évtizede tart, ez idő alatt részarányuk a forgalomba helyezett új személyautók között 46 százalékról 12 százalékra csökkent.

Eközben a teljesen elektromos autók részaránya elérte az 5 százalékot, az első fél évben 2918 új villanyautót értékesítettek. Három év alatt több mint a duplájára nőtt az eladások mennyisége. A tisztán elektromos hajtású autók tömeges terjedése továbbra is várat magára, a vásárlók egyelőre kivárnak.

Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója a közlemény szerint úgy fogalmazott: "A képet jelentősen árnyalja, hogy a DataHouse statisztikáiban szereplő hibrid kategóriába sorolt autók több mint kétharmada mild hibrid jármű. Ezek nem alkalmasak önálló villanymotoros haladásra, csupán induláskor és dinamikus gyorsuláskor segít rá egy kis elektromos motor a belső égésű motorra a fékezés során nyert energiát hasznosítva."

A behozott használt autókról a Jóautók.hu azt közölte, hogy a benzinmotorral hajtott példányok részaránya az első fél évben 46 százalékot ért el. A dízelhajtású járművek aránya a két évvel korábbi 37 százalékos mélypontról mostanra 43 százalékra emelkedett vissza. Az ismét növekedésnek indult népszerűség oka, hogy ezek az autók jelentős diszkonttal érhetők el benzines társaikhoz képest a nyugati autópiacokon.

Emellett a behozott autók idősebbek, és közöttük nagyobb arányban fordulnak elő a presztízsmárkák (Audi, BMW, Mercedes) nagyobb méretű, jobbára dízelmotorokkal ellátott modelljei - áll az elemzésben. Érdekességként említik, hogy a teljesen elektromos meghajtású használt autók behozatala mind darabszámban (2977), mind részarányban (6 százalék) túlszárnyalta az új villanyautókat.

Ne hagyd ki!