Jó befektetés lehet egy régi, megkímélt autó

Egy év alatt is jelentősen változhat egy autó piaci ára, azonban az árváltozások arányaiban évről évre számottevő eltérés lehet. Mutatjuk, hogyan alakulhat a személyautók értéke a korukhoz viszonyítva, és milyen idősbe érheti meg a legjobban befektetni!


Ekkor veszíti el az értéke javát a legtöbb autó

A carVertical egyik friss kutatásából kiderül, hogy az autók értékvesztésének túlnyomó része már az első három évben megtörténik. Magyarországon a három éves autók ára átlagosan az eredeti vételár 59 százaléka. Az uniós országokban azonban ez az érték átlag 67 százalék. Hazánkban az újabb autók tehát különösen gyorsan veszítenek az értékükből. Az adatokból az is kirajzolódik, hogy a hazai használtautók minden korosztályú autó esetében olcsóbbak a nyugat-európai átlagárnál.

Még az öt-tízéves autók piaci ára is közel 10%-kal alacsonyabb ma Magyarországon, mint a többi uniós országban. Az autóvásárlóknak ezért is érdemes fenntartásokkal kezelniük a kirívóan olcsó külföldi autókat. Vonzó lehet ugyan, hogy látszólag jó állapotban vannak, ám a nyugati országokból importált járművek alapesetben mindig drágábbak, így a szokatlanul olcsón meghirdetett autók esetében fennáll a lehetőség, hogy például manipulálták a kilométeróra-állást

- nyilatkozta Matas Buzelis, a carVertical kommunikációs vezetője.

Fordul a kocka az ötödik évtől

A szakértő szerint az öt év körüli autóknak már jóval erősebb a maradványértékük, így egy új személyautóhoz képest lényegesen kevesebb pénzt veszítünk, ha ilyen korú járművet veszünk.

Amíg az első három évben az új autók értéke 41 százalékkal esik vissza, ami komoly veszteséget jelent – különösen a drága típusok esetében –, az értékgörbe ettől kezdve fokozatosan kezd elsimulni, így ha egy öt éves autót veszünk, a következő három évben már csupán 18 százaléknyi veszteségre számíthatunk, ami nagyságrendekkel kevesebb. Ugyanez a mutató hat éves járművek esetében már csak 15 százalék, és ez a csökkenő tendencia folytatódik az évek számának növekedésével arányosan.

A legolcsóbb korosztály

Magyarországon az 1996 és 1998 között gyártott, tehát 24-26 éves autók cserélnek legalacsonyabb áron gazdát, és jellemzően ekkor éri el a csúcsát az általuk megtett kilométerek száma is. A 25-27 éves dízel üzemű járművek átlagosan 310 ezer kilométert futottak. A carVertical adatai szerint ez az érték 13-20 százalékkal magasabb, mint az Unió többi országában forgalomban lévő, hasonló korú dízelautók esetében, melyek átlagosan 22-23 éves korukig megteszik a legnagyobb utat.

A benzines autók itthon is és külföldön is hamarabb elérik a legnagyobb kilométerszámot. Míg Magyarországon a 23 éves autók közel 22 ezer kilométert gyűjtenek össze, Nyugat-Európában a hasonló típusoknak 19 ezer km az átlagos futásteljesítménye.

Jó befektetés lehet a régi, megkímélt autó

Európában a legalacsonyabb áron a 17-20 éves járművek kelnek el, ám ekkor megfordul a tendencia. Egy 30 éves autó értéke például már közel ugyanannyi, mint egy 10-11 éves autóé.

Magyarországon ezzel szemben más a helyzet, ugyanis általánosságban minél régebbi egy autó, annál inkább igénybe van véve, és az állapota is többnyire rosszabb, mint nyugat-európai társaié. Hazánkban a 30 éves veteránok ára a 16 éves autókéval veszi fel a versenyt. Nem szabad azonban figyelmen kívül hagynunk, hogy a hibátlan előéletű és jól karbantartott autók remekül megtarthatják az értéküket, így akár befektetésnek is kiválóak lehetnek

– mutat rá Matas Buzelis.

The Conversation

Ne hagyd ki!