Az elmúlt évtized legnehezebb időszakát élheti a hazai gépjárműgyártás és járműpiac. Jóval kevesebb új személygépkocsit helyeztek forgalomba Magyarországon az első negyedévben, mint egy évvel korábban.
Késnek az új autók
28 690 új személygépkocsit helyeztek forgalomba hazánkban 2022 első három hónapjában. Ez 11 százalékkal kevesebb, mint 2021 azonos időszakában. A jelentések szerint azonban az új autók iránt a kereslet nem igazán csökkent, inkább az átadásuk időpontja csúszott – írja az Infostart.hu a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) és a DataHouse Kft. adataira hivatkozva.
Az egyesület elemzése szerint az elmúlt 10 év legnehezebb időszakát éli a gépjárműgyártás és járműpiac, ideértve a javítási szolgáltatásokat is. Ez a vásárlók számára leginkább a hosszabb szállítási időben, az autók változó felszereltségében és a magasabb árakban nyilvánulhat meg.
Ezzel számolhatunk a jövőben
Az MGE szerint az év további részében csökkenhetnek az autóipar rendelései hazánkban, ezért érdemes lehet felülvizsgálni az idei évre vonatkozó, előzetes piaci prognózisukat, amelyben 125 ezer új személyautó eladásával kalkuláltak.
„Továbbra is elég magas, közel 16 százalékos a forgalomba helyezést követő 6 hónapon belül kivont gépkocsik aránya. Ezeket reexport, tesztautó-leállítás, bérletből való visszavétel, vagy egyéb üzleti okok miatt vonták ki a forgalomból. Ez a trend nincs jó hatással a belföldi autópark összetételére sem műszaki, sem közlekedésbiztonsági, sem környezetvédelmi szempontból”
- írj a MGE közleményére hivatkozva a portál.
Van olyan szektor, ahol bővült a piac
Nőtt azonban a tisztán elektromos és a plug-in hibrid hajtású gépkocsik értékesítési rátája a vizsgált időszakban. 1272 tisztán elektromos személyautót helyeztek forgalomba, ami 127 százalékkal több, mint tavaly ugyanilyenkor. Az MGE szerint azonban a szektor növekedés így is elmarad az eredetileg várttól.
Kishaszongépjárműből 4257 új került a forgalomba az idei év első három hónapjában, ami 27 százalékos visszaesés 2021 első negyedévhez képest.
Az új motorkerékpárok piaca viszont növekedni tudott, hiszen 1159-et helyeztek forgalomba az első három hónapban. Ez 21 százalékkal több, mint tavaly ugyanekkor. A MGE szerint a szektor bővülését az egyre nagyobb nagyvárosi közlekedési dugók is indokolják.
Az új nagyhaszonjárművek és a közúti nehéz pótkocsik piaca is bővült 2022 első negyedévében. Ennek legvalószínűbb oka az lehet, hogy a koronavírus-járvány miatt több a szállítási feladat. Az említett időszakban 1333 új nagyhaszonjárművet (27 százalékos növekedés) és 839 közúti nehéz pótkocsit (1 százalékos emelkedés) helyeztek forgalomba.