Így változik az autók műszaki vizsgáztatása
Fotó: Shutterstock

Változik a műszaki vizsga, mutatjuk a tudnivalókat

Idén májustól új eleme van a műszaki vizsgának a 2021. január 1-je után forgalomba helyezett autók esetében. A vezess.hu összefoglalta a változással kapcsolatos tudnivalókat.


A módosításról szóló kormányrendelet a személygépkocsik és a könnyű haszongépjárművek szén-dioxid-kibocsátásával kapcsolatos adatainak nyomon követését és bejelentését szabályozó EU-s előírásoknak felel meg. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy az időszaki műszaki vizsgákon hazánkban is elindult a belső égésű motoros fiatal autók valós fogyasztási adatainak kiolvasása, az adattömeg összegyűjtése és továbbítása az illetékes Európai Uniós szerveknek, írja a vezess.hu.

A rendelkezés mögötti OBFCM az On Board Fuel Consumption Monitoring rendszer angol neve, magyarra fedélzeti üzemanyag-fogyasztás rögzítésnek fordítható. Jog szerint az EU-tagállamokban 2021. január elsejétől forgalomba helyezett összes autóban benne kell lennie ennek a rendszernek és a fogyasztási adatok kiolvasását biztosító csatlakozónak. Maga a rendszer a személyautók teljes életciklusán átívelően, az első megtett kilométertől az utolsóig tárolja a fogyasztási adatokat.

A vezess.hu szakértőkre hivatkozva azt írja, a rendelet betartása, a május 20-ától kötelező adatközlés később sem jár különösebb többletráfordítással az ügyfél és többletmunkával a vizsgabiztosok részéről, amikor tömegesen kell majd kiolvasni és továbbítani ezeket az adatokat.

Mivel az új járművek legközelebb négyévesen vizsgáznak, a 2021. január elsejétől forgalomba helyezett autókat majd csak 2025-ben kell műszakiztatni. Így jelenleg maroknyi autó érintett csak a fogyasztási adatok továbbításában. Ilyenek a megkülönböztető jelzés használatára jogosult személyautók az évente ismétlendő műszaki vizsga miatt és azok a gépkocsik, amelyeket valamilyen átalakítás, elsősorban vonóhorog felszerelése miatt kell műszaki vizsgára hozni az első négy éven belül.

Azokon a vizsgaállomásokon, ahol a korábbi hardver képes a fogyasztási adatok kiolvasására, a portál információi szerint elegendő egy szoftverfrissítéssel korszerűsíteni a rendszert az üzemanyag-fogyasztási adatok továbbításához. Ahol azonban hiányzik a műszerezettségből ez az elem, nagyságrendileg félmillió forintos ráfordítással szerezhető be a kiolvasásra képes eszköz és a használatához szükséges program. A szükséges invesztíciók ellenére a hatósági vizsgadíj 16 290 forintos összege változatlan maradt, ez a díj már több mint tíz éve nem emelkedett.

Az üzemanyag-fogyasztási értékek letöltése gyakorlatilag nem nyújtja meg a vizsgafolyamatot, mert az autó fedélzeti csatlakozóját mindenképp csatlakoztatják a kiolvasáshoz és a fogyasztási adatok továbbítása automatikus. Legalábbis alapesetben, mert a rendszerben van egy csavar. Az a helyzet ugyanis, hogy az autó tulajdonosa (tehát a jogszabály alapján nem az üzembentartója), mondhatja azt, hogy nem járul hozzá az adatok kiolvasásához és továbbításához.

A tulajdonosnak vagy képviselőjének írásba kell adnia, hogy ő ehhez nem járul hozzá és akkor elmarad ez a része a vizsgának. Uhgyanakkor azt is fontos tudni, hogy bármilyen értéket olvasson is ki a vizsgabiztos, az autó emiatt nem tud megbukni a műszaki vizsgán. Kis hibaként sem jegyzik a többletfogyasztást és nincs meghatározva határérték a még tolerálható eltérésre.

További rézletek a vezess.hu cikkében.

Ne hagyd ki!