A Porsche autógyártó kedvezőtlen pénzügyi helyzetbe került, miután globális kiszállításai 8 százalékkal csökkentek 2025 első negyedévében. Különösen aggasztó tény, hogy miközben Kínában és Németországban a kereslet autóik iránt jelentősen visszaesett, ezt nem tudta kompenzálni az Amerikai Egyesült Államokban elért növekedés. Most ráadásképpen megérkeztek Donald Trump amerikai elnök vámjai is.
Kínában 42 százalékos csökkenést tapasztalt a Porsche idén az első három hónapban, ami mindössze 9471 értékesített autót jelentett. Németországban eközben 34 százalékkal esett vissza a vásárlások száma, és a teljes európai piacon is 10 százalékos visszaesést regisztrálhattak - számol be a Világgazdaság.
Kiberbiztonsági és vámszabályozási csapás
A gyenge eredmények mögött az áll, hogy a kínai piacot egyre inkább a hazai autógyártók dominálják, különösen az elektromos járművek és prémium modellek szegmenseiben. A Porsche számára komoly kihívást jelent, hogy nem tudja megállítani a hazai márkák előretörését.
Európában kénytelenek voltak leállítani a kiberbiztonsági előírásoknak nem nem megfelelő modellek gyártását. Ilyen volt például a népszerű 718-as és Macan SUV, ami tovább súlyosbította a gyártó helyzetét.
A Porsche azonban nemcsak az eladások csökkenésével küzd. Különösen nagy csapás számukra az Egyesült Államokban bevezetett 25 százalékos autópiaci vám. Mivel a Porsche nem rendelkezik amerikai gyártóüzemekkel, a vállalat az importköltségek növekedésével kell, hogy szembenézzen. Bár az észak-amerikai piacon a kiszállítások 37 százalékkal nőttek idén az első negyedévben, a vámok bevezetése után ez szinte biztosan nem lehet majd fenntartani.
A Porsche jelenleg átszervezi működését: csökkenti dolgozói létszámát és átalakítja igazgatótanácsát, miközben próbál megbirkózni a piaci problémákkal.
Tavaly is a kínai piacon buktak nagyot
Ami a tavalyi évet illeti, 2024-ben összesen 310 718 új Porsche talált gazdára világszerte. A 28 százalékos kínai forgalomcsökkenést nem tudta ellensúlyozni a német piacon regisztrált 11 százalékos, illetve a többi európai országban feljegyzett 8 százalékos növekedés.
Az első elektromos Porsche, a Taycan eladásai 49 százalékkal csökkentek. A második elektromos modell, a Macan EV jó startot vett, a forgalmazás szeptember végi megkezdése óta 18278 darabot értékesítettek belőle. Cayenne SUV-ból 18 százalékkal, Panamera szedánból 13 százalékkal több fogyott. Az ikonikus 911-es sportkocsi eladási mutatói 2 százalékkal javultak - írtuk korábban.