Idén októberben a Datahouse adatai szerint több mint 10 ezer új autót helyeztek forgalomba Magyarországon, ami 19 százalékkal több mint tavaly ilyenkor. Mi lehet a háttérben?
Meglehetősen hektikus a magyar újautópiac. Októberben több mint 10 ezer új autót helyeztek forgalomba, ami számottevő, 19 százalékos növekedést jelent éves szinten. Legutóbb júniusban volt hasonló, több mint 20 százalékos többlet, az azt követő hónapokban mínusz 9,4 és plusz 2,2 százalék közötti eredményt ért el a piac.
Az októberi márkatoplistát a Suzuki vezeti 1254 autóval, ez majdnem 10 százalékos emelkedésnek felel meg az egy évvel korábbihoz képest. A második a Skoda 1167 autóval, ami viszont kiemelkedő, 59 százalékos bővülésnek felel meg. A harmadik helyre került a Toyota 1148 darabbal, ez viszont 6,5 százalékos elmaradást jelent a múlt év októberi szinthez képest.
Alacsony volt a tavaly októberi bázis
A Totalcar megkérdezte az importőröket, mi állhat a közel 20 százalékos növekedés hátterében. A kapott válaszokból összességében az derült ki, hogy a legtöbb márka esetében az október nem volt kiugró a darabszámokat nézve. A növekedés főként a bázishatással magyarázható, azaz tavaly októberben gyenge számokat produkáltak a cégek és összességében a piac. 2022 és 2023 októberében 8 ezer új autó talált gazdára, míg például 2020 ugyanezen hónapjában 12 ezer, 2021-ben pedig több mint 9 ezer.
Miért nem veszik az elektromos autókat?
Európában várat magára az e-autók áttörése. Magyarországon is jellemzően az állami támogatás hajtja a piacot, ám az e-autók részesedése az újautó-piacon továbbra is alacsony. Az okokról kérdezte a közelmúltban a Világgazdaság Szászi Istvánt, a Bosch Csoport magyarországi vezetőjét.
Szászi elmondta, hogy nem azért nem veszik az elektromos autókat az emberek, mert drágák, hanem elbizonytalanodtak. Látják, érzik azt a bizonytalanságot, ami a jelenlegi piacot jellemzi.
“Az infrastruktúrára többé-kevésbé már nem lehet panasz, de persze, ez nem jelenti azt, hogy ne lehetne még javítani rajta. Itt sokkal inkább az amortizációról van szó: egy tizenöt-húsz-harminc milliós kiadásnál ez a legfontosabb kérdés. Senki nem tudja például előre megmondani, hogy mennyire értékállóak ezek a járművek; mikor és mennyiért kell majd akkumulátort cserélni bennük; meddig lehet használni őket – sorolhatnám a kételyeket, melyek tapasztalat híján a flottakezelőknél, bérlőknél is felmerülnek.Továbbra is az él bennünk, hogy a benzines, dízeles gépkocsiknál lehetett előre kalkulálni a maradványértékkel, most, a villanyosoknál azonban nem. Ezzel magyarázható a visszafogottság a vásárlóerő részéről. Mindenesetre úgy vélem, ez is meg fog oldódni előbb-utóbb.”