A világjárvány óta nehézségekkel küzd a hazai újautó-piac
Fotó: Shutterstock

Hullámvölgyben az autókereskedések: leépítések jöhetnek

Évek óta jelentős nehézségekkel küzd a magyarországi újautó-piac: hol autóból van kevés, hol vevőből. Újabban a kereslet visszaesése, a fekete szerviz és a számla nélküli alkatrész-kereskedelem jelenti a legnagyobb problémát. A gyenge forgalom miatt egyre többet hallani létszámleépítésekről is a szektorban.


Visszaesett a hazai kereslet az új autókra

2023 első nyolc hónapjában csupán Magyarországon csökkent a kereslet új autókra az Európai Unióban az előző év azonos időszakához képest. Itthon 10,4 százalékos volt a visszaesés, amíg például Németországban 37,3 százalékos a bővülés. Igaz, szeptemberben a hazánkban értékesített 9123 személyautó már „csak” 3,2 százalékkal volt kevesebb, mint 2022 kilencedik hónapjában. Emellett más európai országok olykor kimagasló értékei jellemzően az alacsony bázisértékek miatt mutattak igen látványosan.

Azonban mindezek a lényegen nem változtatnak: az elmúlt években többször voltak hullámvölgyben a hazai újautó-kereskedők. Például a világjárvány előtt túlkínálat volt a piacon. Aztán a koronavírus-válság jócskán felforgatta a szektort.

2019-ben számottevő túlkínálat volt szinte mindegyik, így a magyar piacon is. A koronavírus-járvány első köre alatt még nőtt a kereslet, ám hamar kiderült, hogy nincs utánpótlás, hiszen a gyárak a chiphiány miatt leálltak. Az újraindulás pedig rendkívül lassú volt, ezért 2021 végére, 2022 I. fél évére olyan hiánytünetek alakultak ki a piacon, amikor a vevők egymásra licitáltak a kereskedésekben a beérkező autókra

- nyilatkozta Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) az elnöke az Indexnek.

Aztán ismét fordult a magyar piac. Tavaly ősszel a korábban megrendelt autók tömegeit mondták vissza a hazai kereskedések ügyfelei. Ez a jelenség elsősorban az energia- és élelmiszerárak miatti, akkori aggodalmakkal volt magyarázható.

2023 harmadik negyedévére a gépjárműimport utolérte magát, azonban a kereslet néhány márkánál 40-60 százalékkal csökkent, ami a gazdasági válsággal volt magyarázható. Ahogyan az is, hogy ismét virágzik a fekete szerviz és a számla nélküli alkatrész-kereskedelem. Márpedig az autókereskedések bevételeinek a 60-70 százalékát jelentette a szervizüzletág korábban.

A toronymagas infláció közvetlenül is érintette a kereskedéseket, hiszen jócskán megugrottak a kiadásaik. Emiatt a Gémosz elnöke egyre többet hall létszámleépítésekről is a szektorban.

Tesla előzte a Daciát az európai eladásokban

Egyébként 43 európai ország autópiaci adatait összesítették azért a napokban, hogy kiderüljön, mely manapság a legnépszerűbb új autó Európában. A statisztikák alapján összesen 9,68 millió új személyautót adtak el idén a vizsgált államokban szeptember végéig, ami 17 százalékkal több, mint 2022 első három negyedévében.

Idén óriásit ment a Tesla, így leszorította a Dacia modelljét az Európában legkeresettebb új autók listájának az éléről. Sőt, a jelenleg vezető Tesla Model Y 27 helyet javított a tavalyi pozíciójához képest. Így a Dacia Sanderonak csak a második helyre futotta. Igaz, nem sokkal maradt le a dobogó legfelső fokáról. De mutatjuk a tízes listát!

A 2023-ban legnagyobb számban értékesített autók az európai újautó-piacon

  1. Tesla Model Y — 216 670 darab (plusz 155 százalék).
  2. Dacia Sandero — 212 803 (plusz 21,3 százalék).
  3. Renault Clio — 205 975 (plusz 46,4 százalék).
  4. Volkswagen T-Roc — 205 200 (plusz 25,2 százalék).
  5. Opel Corsa — 185 802 (plusz 23,2 százalék)
  6. Dacia Duster — 174 718 (plusz 13,1 százalék).
  7. Fiat Panda — 166 958 (mínusz 5,6 százalék).
  8. Toyota Yaris — 159 598 (plusz 5,6 százalék).
  9. Volkswagen Tiguan — 156 922 (plusz 34,6 százalék).
  10. Citroen C3 — 154 644 (plusz 2,5 százalék)

Ne hagyd ki!