Azt majdnem biztosra veszem, hogy egy jó darabig tartósan hatossal fog kezdődni a 95-es normál benzin és a gázolaj ára, s ez mindaddig így marad, amíg gyengélkedik a gazdaság, s vele együtt a forint – véli Holoda Attila energetikai szakértő, aki már tavasszal is jól számolt. Annyi viszont biztos, hogy ezen a héten, a péntekre már bejelentett áremeléssel együtt a 95-ös normál benzin 22, a gázolaj literenként ára 17 forinttal lesz több. Az előbbi ára így már 612 forint, az utóbbi még épphogy nem súrolja a hatszász forintot (598).
Holoda Attila energetikai szakember áprilisban úgy nyilatkozott, hogy ő az akkor előttünk álló időszakban nem lát arra utaló jeleket, hogy sokkal drágább lenne majd az üzemanyag. Be is igazolódott a feltevése, hiszen csökkenésnek indult akkor az üzemanyag ára, május elején már az 500 forintos ár közelében járt a gázolaj.
Ezt is olvasd el: Esik az olaj ára, kérdés, hogy meddig (frissítve)
A Hírklikk most arra volt kíváncsi a szakértőtől, hogy beragadhat-e ezután a drágulás után 600 forint környékére az üzemanyag ára?
Holoda Attila majdnem biztosra veszi, hogy egy sokáig 600-as üzemanyag árakkal számolhatunk a 95-es normál benzin és a gázolaj esetében is. Továbbá várhatóan nem változnak jelentősen a nemzetközi olajárak sem.
Az üzemanyag árát nálunk inkább az határozza meg, hogy mennyire gyenge a forint, hiszen azt valutáért vesszük. Ha az eurózónába tartoznánk, az persze némi védelmet ebben is nyújtana
A szakértő arról is beszélt, hogy Mol is a nemzetközi piaci árakhoz igazodik, függetlenül attól, hogy az olcsóbb Ural vagy Brent olajból dolgozik éppen. Egy éve még hordónként 25-30 dollár, nagyjából 9 ezer forint volt a kettő között a különbség, ma már fele ez a differencia. Azonban így sem adhatja el olcsóbban a Mol, mivel akkor kockázatná az esetleges vádakat, miszerint dömpingáron értékesít.
Ez is érdekes lehet számodra: Itt a jövő évi csomag, emelkedik az üzemanyagok adója
Fotó: Shutterstock
Az ársapkás időben, amikor 400 fölé is ment a forint árfolyama az euróval és a dollárral szemben egyaránt (a dollár-forint árfolyam a mérvadó, mert dollárért veszünk az oroszoktól), akkor a mostaninál jóval magasabb árak voltak a kutaknál. Az azonban viszonylag keveseknek tűnhetett fel, mert az emberek jó része ársapkásan 480 forint/literes áron tankolhatott. Ám ha valaki figyelte a nem ársapkás üzemanyagok árait, vagy kénytelen volt azt tankolni, akkor észrevehette, és emlékezhet arra, hogy azokat piaci áron adták a kutaknál, s nem volt ritka elsősorban a prémium kategóriánál a literenkénti 800 feletti ár
– emlékeztetett Holoda Attila a tavalyi árviszonyokra az üzemanyag piacon. Továbbá az is lényeges tényező, hogy pillanatnyilag forráshiányos a magyar gazdaság, nincsenek EU-s pénzek. Ezek mellett pedig a felvett hitelek feltételei sem olyan előnyösek. Ezek miatt is gyengülhet tovább a forint.
Ez pedig azért rossz hír az üzemanyagárak alakulása szempontjából, mert nem látok az állam számára rövid távon rendelkezésre álló forrást
– hangsúlyozta a szakember.